En fed facebook-fidus

Jeg har ved tidligere lejligheder her på bloggen efterlyst ideer til at inddrage facebook i undervisningen. I fredags ramte jeg ved et tilfælde en fed idé med facebook i undervisningen.

I samfundsfag i 9. klasse skulle vi i gang med et nyt forløb omhandlende begrebet “ghettoer”. Indledningsvist skulle eleverne på smartboardet se en musikvideo af Jokeren (nummeret hedder “Gravøl”), dernæst skulle vi lave et forsøg med twitter – men uvidst af hvilke årsager var det ikke muligt for eleverne at oprette deres twitter-konti.

“Eleverne brugte laptops, tablets og smartphones til at fabrikere deres forskellige opslag”

Pludselig nævner en af eleverne, at vi da bare kan bruge klassens samfundsfagsgruppe på facebook til forsøget, hvilket alle finder som en blændende idé – og det virkede! Eleverne skulle lave små opslag på gruppens væg med alt det, de kom i tanke om, når de hørte ordet “Ghetto”. I takt med at alle slog noget op, så kunne alle følge med på smartboardet (eleverne brugte laptops, tablets og smartphones til at fabrikere deres forskellige opslag). Da alle havde lavet deres opslag, kunne vi i fællesskab gennemgå “listen”, hvorefter alle fik lov at kommentere deres egne opslag.

“Eleverne var helt høje af begejstring efterfølgende, eftersom de fandt metoden rigtig fed”

Metoden er genial, når det handler om at aktivere alle elever i klasserummet. Derudover er facebook ikke platformsafhængigt, hvilket også er en klar fordel. Endelig kommer alle til orde – også klassens mere usynlige/svage elever. Eleverne var helt høje af begejstring efterfølgende, eftersom de fandt metoden rigtig fed – jo, det er bestemt en metode, jeg kommer til at anvende igen, helt sikkert.

Oprindeligt var det meningen, at forsøget skulle være gjort ved hjælp af twitter, men det fungerede også rigtigt godt med facebook.

Share

2 meninger om “En fed facebook-fidus

  1. Tillykke med det flotte resultat. God måde at lave brainstorming på.

    Mht. oprettelse af Twitter konti (og Andre internet konti) er det en god idé at få eleverne til at oprette dem hjemmefra. Der sker nemlig det at når mere end 5-6 personer opretter konti fra samme netværk (skolens) at der bliver blokeret for oprettelser.
    Årsagen er sandsynligvis for at beskytte mod ondsindede forsøg på at vælte systemet og lignende gerninger.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s