Lidt til dansklæreren

Tja, så må man til det igen …. altså det der med at forfatte indlæg på denne blog. Det lyder måske som en sur pligt? Det er det nu ikke – slet ikke. Det er mere ….. jeg har taget springet fra ‘folkefræseren’ over i verdenen med frie skole. Der er bestemt forskel, synes jeg. Faktisk har det været en smule hårdt at komme i gang her efter ferien med mange nye indtryk, hvilket også er grunden til, at jeg ikke har været aktiv blogger i 3 måneders tid.

Jeg har endelig fået lov at undervise i dansk i en 9. klasse igen, hvilket jeg nyder i fulde drag. I den forbindelse har jeg opdaget 2 nye sites, som jeg bare må dele med dig kære læser.

Det kommer sig af, at man på min nye arbejdsplads er meget optaget af digital deling, dvs. man skal i videst muligt omfang sørge for at de opgaver, som giver eleverne uploades digitalt til skolens intra-system. Derfor var det også en åbenbaring, da jeg faldt over Runes Skoletaske, hvor jeg kunne finde en digital udgave af FSA-oplæggene i skriftlig dansk helt tilbage til 1998.

Den anden side, som jeg gerne vil dele med dig, kære læser, er lidt mere en slags overblikssite. Overblik i forhold til mange af danskfagets facetter eller færdigheder. Sitet Analysesiden er rigtig godt, når man skal danne sig et hurtigt overblik over forskellige analysemodeller, karakteristikker etc.

Skriv en kommentar