Motion i undervisningen

Vi har på min daglige arbejdsplads, for efterhånden længe siden, som ansatte forpligtet os selv og hinanden på at sørge for, at motion og bevægelse indgå i som et aktivt element i vores daglige undervisning – i alle fag.

Jeg skal være den første til at indrømme, at det godt kan være svært at udføre i praksis. Man får ret hurtigt nogle favoritøvelser, som på sigt hurtigt bliver ensformige for eleverne. Jeg bruger fx meget walk’n’talk, hvor eleverne skal gå en forudbestemt rute, mens de samtaler over et bestemt problemfelt. Der kan være mange grunde til, at man som faglærer ikke er så god til at variere denne del af undervisningen.

Der skal, fra min side, dog ikke herske tvivl om mine gode intentioner overhovedet. Jeg vil rigtig gerne være bedre til denne del af min undervisning. Mit problem er blot, at jeg er usikker på, hvor jeg kan hente hjælp, når jeg går i stå i idéudviklingen. Det problem ser nu ud til at være løst for en stund. Forleden dag faldt jeg nemlig over denne webpublikation fra Københavns Kommunes projekt “Faglighed for alle”. Udgivelsen indeholder en lang række sjove ideer, der kan tjene som inspiration til mere bevægelse i den daglige undervisning.

“Det kræver lidt forberedelse, men til gengæld vil jeg mene, at man også får proppet lidt kropslig glæde og smil ind i undervisningen”

Efter at have brugt et par dage på at kigge materialet igennem, må jeg konkludere, at mappen bestemt er brugbar. Godt nok angiver forfatterne, at hovedparten af øvelserne til eksempelvis matematik primært er for indskoling og mellemtrin. Jeg mener dog, at øvelserne med nogle få ændringer sagtens kan bruges i overbygningen også – fx som et sjovt og anderledes afbræk i forhold til den daglige undervisning. Det kræver lidt forberedelse, men til gengæld vil jeg mene, at man også får proppet lidt kropslig glæde og smil ind i undervisningen, hvilket bestemt også er værd at tage med, synes jeg.

3 meninger om “Motion i undervisningen

Skriv en kommentar