Undervisningsbloggere

I dag havde jeg en interessant samtale med en lærerstud. Vi talte om, hvordan lærerne i folkeskolen efterhånden bør indse nødvendigheden af at lære sig nogle basale web 2.0-færdigheder – man kan ikke længere undslå sig med, at det der IT, det er kun for nørderne i læringscentret. Nej, IT og web 2.0 er kommet for at blive, og vi, som lærere, skal finde ud af at tage nogle af tjenester til os.

Jeg irriteres over holdningen blandt mange kolleger om, at det der med IT, det sætter man sig først ind i for alvor, når reformen træder i kraft til sommer. Jeg tror simpelthen ikke på, at det vil ske – jo altså, reformen skal nok træde i kraft (det er der næppe tvivl om – heller ikke hos mig). Det er snarere kollegernes holdning om at tage IT-opgaven alvorlig fra sommerferien, som jeg tillader mig at tvivle på.

Jeg ved godt, at mange føler sig pressede og overbebyrdede (nogle føler måske endda stadig nag ovenpå lockouten i foråret ’13). Det sidste kan jeg ikke bruge til noget. Kom videre og ind i kampen. Det er nu, at man har muligheden for at prøve nogle af mulighederne af – også på IT-fronten. Når reformen først træder i kraft, så forventes det, at man kan navigere i udbuddet af diverse webtjenester.

Men hvor skal man så begynde? Jeg tror, at den moderne lærer er nødt til at orientere sig meget mere i forhold til nettet og dets muligheder. Et rigtigt godt sted at gøre dette er ved at læse weblogs, eller bare blogs. Efterhånden er der en lang række bloggere, som byder sig til, og som i mange tilfælde har gjort det hårde arbejde med at selektere mulighederne i forhold til undervisningssites på nettet. Personligt læser jeg en række blogs fast – på samme måde, som mine forældres generation læser avisen.

Én af mine favoritblogs er bloggen 111 variationer, som i foråret ’13 udgav et indlæg om netop undervisningsrelaterede weblogs. Indlægget hedder meget rammende “Guldgruben”, for det er lige, hvad det er. Der er virkelig tale om en guldgrube af gode ideer, som hele tiden bliver flere, men som alt for få samler op. Se indlægget ved at klikke her.

Skriv et svar

