Gør telefonen til et aktiv – et færdigt forløb

smartphoneJeg har her på bloggen og ude i virkeligheden ofte plæderet for, at man skal inddrage elevernes telefoner i undervisningen. Man kan lige så godt udnytte, at eleverne næsten uden undtagelse render rundt med smartphones, som giver gode muligheder for digital undervisningen.

 omhandlende uddannelsespolitik (i virkeligheden kan dette forløb sagtens gennemføres og samtidig give god mening i andre fag også fx dansk og sprogfag).

Eleverne skulle indlede med at se et tvklip (det kunne også have været et youtubeklip) på deres telefon. De skulle tage stikord til klippet imens, de så klippet. Herefter skulle uddybe deres stikord således, at stikordene kunne danne baggrund for et mundtligt ref. af 45-55 sek. varighed. Referatet skulle de hver især indtale på deres smartphones. Når de sad med en færdig lydoptagelse, skulle de gennemhøre deres egne lydoptagelser, og genindtale disse igen således, at optagelserne blev klinisk renset for udtryk som “øhh” og “hmmm” mv.

Når eleverne så endelig efter flere forsøg sad tilbage med nogle knivskarpe optagelser af deres egne mundtlige ref., skulle de parvis høre ref. og give hinanden konstruktiv kritik. Her stoppede mit forløb, men man kunne sagtens have bedt eleverne lave en endelig optagelse, hvor der blev taget hensyn til kritikken fra klassekammeraterne.

Det fede ved dette forløb var, at alle elever, også de normalt fagligt svage, samstemmende gav udtryk for stor tilfredshed med forløbet. Flere gave efterfølgende udtryk for, at det faglige indhold “sad lidt bedre fast” dagen derpå. Der er jo også den lille finesse ved dette forløb, at den enkelte elev har mulighed for at gemme sine optagelser som en slags mundtlig note på telefonen. Én ting er helt sikkert, det er bestemt ikke sidste gang, at jeg bruger ideen, det er den simpelthen for fed til.

Afslutningsvist skal det lige nævnes, at man skal gøre telefonen aktiv i undervisningen af flere årsager, men en af de vigtigste årsager er, at elever jævnligt glemmer deres hæfter, bøger, penalhus mv. Sjovt nok har jeg endnu til gode at opleve en elev, der har glemt sin telefon – den er altid med, hvilket man ligeså godt kan udnytte som underviser.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s