Få dine elever sikkert på nettet

web-og-mobiletik.png-150x150For et par uger siden hørte jeg om en skole, hvor man havde lukket for elevernes adgang til fx facebook med den begrundelse, at man ville hindre eleverne i at mobbe hinanden digitalt. Jeg finder dette forbud totalt absurd, eftersom mobning som regel er et blandt mange symptomer på mistrivsel i et eller andet forhold.

Grundlæggende tror jeg, at mobning i alle grupper kan undgås, hvis blot gruppens deltagere (i dette tilfælde eleverne) er glade for og trygge ved hinanden. Det er på dette punkt, at vi som samfund, forældre og professionelle har en kæmpe opgave i forhold til vores egne og de andres børn/elever. Endelig har samfundet og dermed også skolen en opgave, når det handler om at gøre eleverne til ansvarlige borgere på nettet.

Dette med at blive en anssvarlig bruger af internettets mange muligheder, tror jeg, forsømmes mange steder – også i skolen. Derfor blev jeg i sidste uge på en gang meget glad og overrasket, da en kollega indbød mig til et samarbejde omhandlende webetik. Selve detaljeplanlægningen har vi af gode grunde endnu ikke på plads. Til gengæld står de overordnede linjer ret tydeligt frem. Eleverne skal i et samarbejde mellem danskfaget og samfundsfag tilrettelægge en kampagne om ansvarligt brug af internettet. Kampagnen skal indeholde en radiospot af 2 min. varighed.

For at klæde eleverne på fagligt i forhold til webetik, skal vi naturligvis beskæftige os med de 3 færdige undervisningsforløb, som det digitale spejl udbyder på deres website – se mere her. Endelig skal min kollega og jeg nøje granske blogindlægget “Er dine elever sikre på nettet” af Anja E. Madsen, Vodskov Skole fra hendes blog Cool it. Denne weblog er en sand guldgrube i forhold til internettet og folkeskolen.

Du finder den omtalte linksamling fra filmen ved at klikke her.

Skriv et svar

