En tidslinje om oplysningstiden

timerimeMåske er det ikke særligt originalt, men jeg har en formodning om at tidslinjer kan gøre historiske perioder mere overskuelige for eleverne?!

I øjeblikket har jeg gang i et forløb i både kristendomskundskab og historie om oplysningstiden. I den forbindelse skal mine elever lave deres egne online tidslinjer over perioden indeholdende deres egne betragtninger.

Men lad mig begynde et helt andet sted. Jeg havde via flere kanaler hørt om værktøjet tiki-toki.com, som efter sigende skulle være det perfekte tidslinje-værktøj. Jeg synes blot, at hele bruger-interfacet forekom mig en smule vanskeligt at gå til (det kan udmærket være, at jeg tager fejl). Derfor satte jeg mig for at finde et brugbart alternativ – det fandt jeg i værktøjet timerime.com. Jeg må indrømme, at jeg virkelig blev overrasket over enkeltheden og sitets setup.

Jeg må indrømme, at jeg virkelig blev overrasket over enkeltheden og sitets setup.

Det er givetvis ikke nær så avanceret som tiki-tok, men hvad gør det sålænge, at det er enkelt og nemt at bruge? Indrømmet, det virker umiddelbart en smule kedeligt, når man ved første øjekast kigger på de færdige tidslinjer. Dette opvejes dog af, at brugeren intuitivt gør det rigtige undervejs i selve skabelses-processen, synes jeg.

oplysningstidentidslinje

Tja, du har nok opdaget det. Når du klikker på billedet bliver du viderestillet til mit eksempel på en tidslinje omhandlende oplysningstiden.  Jeg synes faktisk, at tidslinjen fungerer udmærket. Men hvorfor overhovedet lave tidslinjer i et fag som historie? Jo, jeg tror på, at tidslinjer for den enkelte elev kan være medvirkende til at skabe overblik i forhold til en given periode. Derudover er det en fed feature, at man kan indsætte links til videoklip på tidslinjen.

Jeg tror på, at tidslinjer for den enkelte elev kan være medvirkende til at skabe overblik i forhold til en given periode

Hvis jeg lige kort skal ridse op, hvorfor jeg også har inddraget oplysningstiden i forhold til faget kristendomskundskab, så skyldes det, at vi (eleverne og jeg) i dette fag diskuterer os frem til en forståelse af periodens filosofiske tanke- og værdisæt.

Har du gjort dig nogle tanker eller ligger du ligefrem inde med nogle konkrete ideer til brug af online tidslinjer, så skriv gerne en kommentar til dette indlæg.

3 meninger om “En tidslinje om oplysningstiden

  1. Min kollega og jeg er netop nu i gang med et forløb omkring Australien. Vi har den sammenhæng set filmen Finding Nemo. Opgaven til eleverne har efterfølgende været at se ved hjælp af en tidslinje, i dette tilfælde tiki toki, skal fortæller/opdigtet i kronologisk rækkefølge hvad de forskellige dyr oplever i filmen. Som en lille ekstra opgave er nogen af dem blevet bedt om at fortælle om hvad der er sket “før” filmen.
    Planen er så at de skal kombineres til en lang tidslinje.

  2. Jeg synes også at tidslinjer har sine berettigelser, som formidlingsredskab i mange fag. Stort set alt, der har en form for kronologi, det være sig opskrifter, arbejdsbeskrivelser i sløjd, evalueringer eller dagbogsskrivning i fagene, procesbeskrivelser i fysik osv osv.. Jeg har også en opfattelse af, at Tiki-Toki er lidt “knudret” i sin opbygning, bl.a. fordi man ikke kan lave sit “slide” færdigt i ét hug.
    Jeg har så også fundet en anden udbyder af tidslinjer, nemlig sitet meograph.com . Her kan man med rimelig også indtale lyd direkte ind over sine slides, så man kan fortælle til. Dette giver en ekstra dimension, især i sprogundervisningen.

    p.s. Da dette er mit første svar herinde, vil jeg lige benytte lejligheden til at rose bloggens indhold. Der er RIGTIG mange gode, velfunderede oplysninger at hente herinde. Tak for det.

    -Morten

    1. Hej Morten,

      Mange tak for dine roser ang. bloggens generelle informationsniveau – det luner altid, tak.

      Det kunne være, at jeg skulle kigge lidt nærmere på sitet meograph.com, da det umiddelbart lyder interessant? Måske var det noget for dig at skrive et gæsteindlæg om dette site?

      Endnu en gang tak for dine roser.

      Vh
      Eftersidderen

Skriv et svar

