Lidt strøtanker om QR-koders anvendelse

kodescan2Jeg har efterhånden ved flere lejligheder beskæftiget mig med qr-koder på denne blog. Grundlæggende rummer koderne mange muligheder i forhold til at gøre mobilen aktiv i undervisningen.

QR står som bekendt for “Quick Response” lidt frit oversat kunne man sige, at det betyder “hurtigt information”. Min erfaring er, at langt de fleste elever (særligt i overbygningen) elsker, når underviseren gør brug af koderne i en eller anden form. Koderne kan groft sagt indeholde alverdens information fx kontaktinformation, websites, tekst, billeder mv. Men det bedste ved at bruge dem i undervisningen er, at de er ret nemme at producere/lave – personligt bruger jeg websitet qrstuff.com, når jeg skal bruge qr-koder i undervisningen.

de fleste elever modtager disse koder med åbne arme og sind

Nedenfor kan du se nogle af de muligheder, som jeg ser i disse koder:

  • Sæt koderne op på skolen eller i nærområdet – hver kode indeholder en problemstilling, som skal løses på vejen mod næste kode.
  • Lav flere koder på et ark pair, klip koderne ud og laminer dem – hver kode indeholder en problemstilling, som eleverne skal løse, når eleverne har løst det givne problem, bytter de koder med de øvrige elever/grupper.
  • Sæt en kode op i klassen indeholdende kontaktinformation således, at forældre eller andre kan komme i kontakt med dig som lærer.
  • Koderne kan være en nem måde at dele noter på – eleverne har således adgang til noterne efter endt undervisning.
  • En kode kunne også indeholde information om lektierne til et en given klassen
  • En kode kunne indeholde et youtube-klip i form af en boganmeldelse eller en fremlæggelse
  • Endelig kan koden også linke til et videoklip fx på youtube, hvor man kan hente hjælp til en given opgave

Som nævnt tidligere er qr-koder meget nemme at lave og derefter indsætte i et dokument eller en præsentation. Det eneste lille men er, at eleverne skal have en smartphone, iPod eller en tablet for at kunne scanne koderne. Herefter skal de downloade og installere en såkaldt barcode-scanner, hvorefter de er klar til at gå i gang.

Jeg håber meget, at dette indlæg har sat dine tanker i gang. Jeg vil endnu en gang understrege, at min erfaring er, at langt de fleste elever modtager disse koder med åbne arme og sind, eftersom man samtidig gør deres smartphone til et undervisningsaktiv frem for en irritationsfaktor.

3 meninger om “Lidt strøtanker om QR-koders anvendelse

  1. Tak for et par inspirerende ideer. Jeg har tilladt mig at copy/paste lidt fra din tekst til min egen blog. Du er naturligvis krediteret for teksten. Håber det er OK

  2. Hej….
    Hvad gør du i forhold til QR-koder og nettet, når man er uden for skolens netværk?
    Så er det jo eleverne som skal betale for datatrafikken – er det ok med elever og forældre?
    Jeg overvejer nemlig et undervisningsforløb med QR-koder, men eftersom det er uden for gratis net, vil det være eleverne, som skal betale for datatrafikken, så jeg er meget i tvivl om det er en ok løsning.
    Hvad er din erfaring?

    1. Sålænge du blot nøjes med at indlejre ren tekst i dine qr-koder, så er er der ikke nogen, der skal betale for datatrafik overhovedet.

      Problemet opstår i det øjeblik, du vælger indlejre et link til fx et youtube-klip eller en artikel på nettet. Min erfaring er dog, at praktisk talt alle med en smartphone har et abonnement som inkl. 2-3 GB data (hvilket i reglen er rigeligt – også til at man kan bruge barcode-scanneren i skolen ind i mellem). Jeg har endnu ikke mødt elever, som har afslået at bruge barcode-scanneren udenfor skolens område. Jeg har ligeledes til gode at møde forældre, som har fundet sådanne projekter upassende.

      Som jeg ser det, er der kun en ting at gøre: spring ud i det med åbent sind. Det handler i bund og grund om at gøre sig nogle erfaringer, hvis du er i tvivl, så spørg forældrene først.

Skriv et svar

