Kan man vende klasseværelset på hovedet?

flipped classroomKan man vende klasseværelset på hovedet? Måske ikke i fysisk forstand. Man skal nok mere se på begrebet “the flipped classrom” i en overordnet sammenhæng. Hvis man har fulgt lidt med på diverse netfora, så vil man utvivlsomt være stødt på dette begreb. Men hvad dækker det egentligt over?

Hvis man skærer modellen helt ind til benet, så handler det om at bytte rundt på forholdet mellem elevernes hjemmearbejde og de aktiviteter, der foregår i undervisningstiden. Det kræver en mere uddybende forklaring.

I den traditionelle skole, som vi kender den i dag, gennemgår læreren dagens lektier og præsenterer herefter nyt stof for alle eleverne. I den resterende tid øver eleverne sig på det, der et blevet gennemgået. Lektierne eller det arbejde, eleven skal udføre hjemme består oftest af at “anvende viden” dvs. øve det, der blev fortalt i skolen – dette kan gøres på flere måder fx ved opgaveløsning. Hvis eleven ikke kan finde ud af lektierne, så er det langtfra sikkert, at vedkommende kan få kvalificeret hjælp. Det værste der kan ske er, at lektielæsningen opleves som så frustrerende, at den enkelte elev til sidst helt opgiver lektielæsningen.

Hvis eleven ikke kan finde ud af lektierne, så er det langtfra sikkert, at vedkommende kan få kvalificeret hjælp.

I “The flipped Classroom” forbereder eleverne sig selvfølgelig også derhjemme. Men de arbejder ikke med at “anvende viden” gennem opgave- og problemløsningsaktiviteter. Af samme grund vil færre elever være frustrerede over lektierne. Læreren står ikke ved tavlen og fortæller, men eleverne sætter sig derimod ind i nyt stof ved f.eks. at se lærerens tavlegennemgang eller kommenterede powerpoint hjemme på video eller gennem andre distribuerende medier fx sociale medier som youtube/skoletube. Eleverne ser den pågældende video alene eller sammen med andre over nettet.

Læreren står ikke ved tavlen og fortæller, men eleverne sætter sig derimod ind i nyt stof ved f.eks. at se lærerens tavlegennemgang eller kommenterede powerpoint hjemme på video

Hvis man har spørgsmål til indholdet sendes disse til underviseren, som herefter kan tilrettelægge undervisningen med udgangspunkt i de problemer, som eleverne har beskrevet for læreren i eksempelvis mailformat. Dermed ændrer lærerens rolle sig i undervisningstiden fra at være  formidler til mere at fungere som vejleder for de enkelte elevers læringsproces.

Nedenfor kan du se et godt bud på et videodelt læreroplæg. Teknisk er det ikke svært at lave, det kræver blot, at man sætter sig ind i teknikken bag en såkaldt screenrecorder fx screen-o-matic.com. Personligt finder jeg modellen spændende, og jeg vil ikke udelukke, at den sagtens kunne finde vej ind i min undervisning. Hvis du savner oplysninger eller yderligere inputs – så gør som jeg og meld dig ind i facebook-gruppen “Flippa Klassrummet” (gruppen er godt nok svensk men mon ikke det går alligevel). Jeg kunne dog godt tænke mig at høre andres erfaringer med fænomenet først.

Så det store spørgsmål er nok ikke, om man kan vende selve klasseværelset på hovedet. Spørgsmålet er nok mere, om man kan vende undervisningsbegrebet på hovedet – dvs. om man med fordel kan gribe undervisningsopgaven anderledes og måske også for eleverne mere hensigtsmæssigt an. Jeg er meget enig med dem, der mener, at fremtidens lærere i højere grad end hidtil skal blive bedre til at tænke ud af boxen. Men er denne model et skridt i den retning?

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s