I skyen og med sovs på

Det bliver efterhånden mere og mere almideligt at tale om cloudcomputing – eller programmer i skyen. Men hvad er cloudcomputing egentlig for noget? Hvad kan man som lærer bruge cloudcomputing til? Det er nogle af de spørgsmål, som kolleger ofte stiller mig. I dette indlæg vil jeg forsøge at komme med en enkel forklaring, og derudover vil jeg også vise dig et website, der netop via videodeling viser dig nogle af mulighederne i cloudcomputing.

Man kalder det populært “Cloudcomputing”, når et givent program afvikles i en webbrowser, fx hvis du skriver i word eller excel via Microsofts webtjenester skydrive. Det kunne også være, at du valgte at se en film med dine elever ved hjælp af filmstriben.dk eller en anden filmtjenester. Mulighederne for anvendelse af cloudcomputing er mange, og du bruger sikkert allerede flittigt nogle tjenesterne oppe i skyen (cloud’en) – måske uden at du helt er klar over det?!

Ved at gøre brug programmer oppe i skyen opnår man nogle åbenlyse fordele. Man slipper fx for at installere de givne programmer på den enkelte computer. Derudover er man altid sikker på at arbejde i den nyeste udgave af det givne program, hvilket utvivlsomt må siges at være en stor fordel, når man i fremtiden kan se frem til, at hver elev medbringer sin egen computer i skolen. Endelig er det i mine øjne også en klar fordel, at man kan arbejde og tilgå sine  ting fra en hvilken som helst computer – Linux, PC eller Mac overalt på kloden forudsat, at der er netadgang. Man kan med andre ord uploade stof hjemme i sofaen til sin konto i skyen (dropbox.com er et godt eksempel), og derefter arbejde videre med stoffet på skolen uden at skulle bekymre sig om USB-nøgler mv.

Mulighederne for anvendelse af cloudcomputing er mange, og du bruger sikkert allerede flittigt nogle tjenesterne oppe i skyen (cloud’en) – måske uden at du helt er klar over det?!

Skysovs.dk er en slags weblog, der tager udgangspunkt i det, som sker oppe i skyen. For at gøre det hele lidt nemmere har teamet (Pædagogisk Medie Center Odense) bag skysovs.dk dog valgt at deres site vise brugerne videoklip af 10 udvalgte cloud-tjenester – altså 10 tjenester der er frit tilgængelige for alle oppe i skyen. De 10 udvalgte tjenester kommer godt rundt om de vigtigste funktioner i cloudcomputing, fx:

  • Biledbehandling
  • Fildeling – den virtuelle USB-nøgle
  • Skærmoptagelser
  • Lydredigering
  • Musik

Man kunne sikkert sagtens finde flere aspekter ved cloudcomputing, som kunne være interessant at se nærmere på. Personligt finder jeg det helt OK, at Pædagogisk Medie Center Odense har valgt at begrænse sig til 10 emner. Det gør det hele meget mere overskueligt og bestemt nemmere at gå til for nybegynderen. De mere rutinerede brugere af cloudcomputing skal nok finde deres instruktionsvideoer andre steder alligevel. Jeg vil helt klart benytte mig af skysovs.dk, når jeg skal introducere begrebet for mine kolleger i det daglige.

 Jeg vil helt klart benytte mig af skysovs.dk, når jeg skal introducere begrebet for mine kolleger i det daglige

Afslutningsvis skal det dog lige understreges at sites videoklip ikke er fuldstændige videovejledninger i de givne programmer eller tjenester – de er mere ment som inspiration og en opfordring til selv at forsøge sig med de enkelte tjenester. For ligesom med så meget andet, så er det i forhold til IT sjældent nok at se og høre, man er også nødt til at selv at gøre.

Skriv et svar

