Fri video for dansklærere …

Vidensdeling. Det er lidt af et buzz-word på min daglige arbejdsplads i øjeblikket. Hvordan kan vi vidensdele? Kan vi bruge videomediet til at vidensdele? Det er bestemt interessante spørgsmål. Spørgsmål som bliver mere og mere aktuelle i fremtidens skole, tror jeg.

Jeg har længe kendt til videotjenesten frividen.dk, som netop videodeler viden på det naturvidenskabelige område i forhold til folkeskolens ældste klassetrin og de gymnasiale ungdomsuddannelser. Men hvad med danskfaget? Det spørgsmål har jeg funderet over i gennem længere tid. Ikke fordi jeg er specielt interesseret i faget – slet ikke. Næh, min forundring går mere på, at jeg har fundet det mærkværdigt, at ingenhidtil  har turde tage udfordringen op i forhold til danskfaget.

I min uvidenhed har jeg tilsynladende ikke gjort mit hjemmearbejde ordentligt, hvilket jeg hermed skal være den første til at beklage

Men der har jeg åbenbart taget fejl. I min uvidenhed har jeg tilsynladende ikke gjort mit hjemmearbejde ordentligt, hvilket jeg hermed skal være den første til at beklage. Der findes faktisk en tjeneste, som ganske gratis tilbyder videovejledning i forhold til danskfaget på de ældste klassetrin i fx folkeskolen. Se bare eksemplet her:

For at det ikke skal være løgn tilbyder studieportalen.dk også videovejledninger til engelsklærerne plus nogle få til fysik og matematik (dér vil jeg nok stadig foretrække frividen.dk). Der er faktisk tale om lidt af en guldgrube, eftersom videoerne spænder temmelig vidt fra eksempelvis sammensatte navneord over berettermodellen og videre til forskellen på nogen og nogle for nu blot at nævne et par eksempler.

Det er helt sikkert et site, som jeg vil vidensdele med mine kolleger – både de daglige på jobbet og alle I andre i cyberspace.

 

Skriv et svar

