Er IT-hjulet kun for ledere?

Jeg surfede lidt hovedløst rundt på nettet tidligere i dag i en mellemtime. Pludselig faldt jeg over det såkaldte “IT-hjul for ledere”. En gennemgang af diverse webtjenester sammensat og udgivet i en prezi af ITC Fyn.

Jeg studsede dog lidt over overskriften. “IT-hjulet for ledere“. Nu kender jeg ikke den kontekst, som præsentationen givetvis har været en del af. Alligevel vil jeg dog mene, at undervisere på alle niveauer (og andre med for den sags skyld) vil kunne få stor glæde af at nærstudere denne prezi lidt mere indgående. Den er jo fantastisk nemt sat op, og den kommer fint rundt om mange aspekter ved inddragelse af web-2.0 tjenester i undervisningen.

Min påstand er nu, at man lidt forenklet kan inddele undervisere på alle niveauer i to kategorier: De digitale indfødte, der er født efter 1970’erne, og de digitale indvandrere, der er født før 1970’erne.

Præsentationen er bygget op omkring følgende 4, for undervisere, centrale hovedpunkter:

  • Community & Visionbuilding
  • Dialog
  • Information management
  • Samarbejde

Hver hovedpunkt præsenterer herefter en række web-tjenester, der kan bruges i forhold til det pågældende hovedpunkt. Alle nævnte web-tjenester gennemgås i forhold til fordele og ulemper ved tjenesten. Men man får også direkte links til andre steder på nettet, hvor man kan finde mere uddybende information – og en instruktionsvideo fra typisk youtube. Du finder “IT-hjulet for ledere” ved at klikke her.

Når jeg kigger rundt blandt mine kolleger fra den sidste kategori, ser jeg desværre mange som har stærkt begrænsede internetkompetencer

Min påstand er nu, at man lidt forenklet kan inddele undervisere på alle niveauer i to kategorier: De digitale indfødte, der er født efter 1970’erne, og de digitale indvandrere, der er født før 1970’erne. Forskellen på de to grupper er, at de digitale indfødte er vokset op med internettet som en naturlig del af deres hverdag, mens de digitale indvandrere måtte tilegne sig kompetencer på området i en senere alder. Når jeg kigger rundt blandt mine kolleger fra den sidste kategori, ser jeg desværre mange som har stærkt begrænsede internetkompetencer. Det kan der naturligvis være mange årsager til. Men jeg tror, at ovennævnte prezi måske kunne være medvirkende til at åbne nogle øjne for web-tjenesternes muligheder.

Så skal jeg svare på min egen overskrift for dette indlæg, så må det blive et klart “NEJ” –  IT-hjulet er bestemt ikke kun for ledere.

En mening om “Er IT-hjulet kun for ledere?

Skriv et svar

