Forældre og facebook

Forleden dag så jeg tilfældigvis en ret spændende artikel på Politikens netavis. Artiklen beskrev, hvordan voksne mennesker benytter facebook til at blære sig med deres børn. Er der noget galt i at dele glæden over sine med resten af verden?

Ja, det synes jeg faktisk, at der er. Når vi som skole opstiller 117 mere eller mindre gode regler for brugen af sociale medier i forbindelse med elevernes skolegang. Min erfaring er, at de fleste forældre ret hurtigt kan blive enige om, at Facebook og lignende sites ikke har noget at gøre i skolen. Jeg har flere gange oplevet forældre betegne Facebook som et forstyrrende element – i skolen såvel som privat.

“Måske det var værd at bruge lidt tid på god netopførsel på forældremøderne”

Derfor er det egentlig underligt, at så mange forældre selv benytter Facebook til at promovere deres eget afkom nogle gange endda med billede. Jeg tror desværre, at temmelig mange voksne (og dermed også forældre) generelt mangler en basisviden omkring god etik og moral i forhold til færdsel på nettet. Hvad nytter det, at vi i skolen lærer eleverne om god netopførsel, hvis deres forældre ikke udviser samme opføsel?

Websitet “Det digitale spejl” har flere gode forløb omhandlende netop hensigtsmæssig webadfærd – måske det var værd at bruge lidt tid på god netopførsel på forældremøderne på samme måde, som fx alkohol ofte er en problemstilling, der vendes med forældrene.

Personligt har min kæreste og jeg den indbyrdes aftale, at vi ikke lægger billeder af vores børn ud på vores facebook-profiler. Jeg siger ikke, at alle bør følge vores eksempel – slet ikke. Jeg synes dog, at man som forælder har pligt til at gøre sig følgende overvejelser:_

  1. Få dit barns samtykke til at uploade billeder og kommentarer.
  2. Lav aftaler for, hvad der er i orden og ikke i orden, f.eks. om det er i orden, at du kommunikerer med barnets venner.
  3. Lad være med at ‘tagge’ barnets navn på de billeder, du lægger ud.
  4. Før du lægger billeder fra stranden eller fra potte-træningen ud, så tænk over, om dit barn synes, det er sjovt om nogle år.
  5. Husk, at billederne forbliver Facebooks ejendom, også selv om du sletter dem fra din væg.

Share

Skriv et svar

