Den sorte skole

Jeg håber bestemt ikke, at “den sorte skole” som begreb vender tilbage. Til gengæld er “den sorte skole” også det samlende navn på 6 små film af 10 minutters varighed På DR’s website.

Alle kan efter min bedste overbevisning have brug for et lille historieupdate. Det er der mulighed for nu, hvor DR har lanceret den “Den sorte skole”, som er et slags tema på deres webtjeneste. Den sorte skole består af 6 små film af 10 minutters varighed hver, hvor 6 centrale begivenheder i Danmarkshistorien gennemgås på en sjov og anderledes måde. De 6 begivenheder er:

  • Slavernes frigivelse
  • Kvindernes valgret
  • Det Stocholmske blodbad
  • Slaget på Reden
  • Reformationen
  • Freden i Roskilde

Jeg synes, at alle 6 indslag er så gode, at de burde være et must i forbindelse med historieundervisningen i overbygningen (måske også på mellemtrinnet). Jeg har i alle tilfælde tænkt mig at lægge linket ud til mine elever på elevintra med beskeden om, at jeg forventer, at de har set filmene inden efterårsferien, da filmene giver en meget god historisk baggrundsviden. Jeg ser filmene som en slags almen dannelse – altså noget, man bør kende til som borger i Danmark.

Share

Skriv et svar

