Sorteringsøvelser på smartboardet

Før ferien opdagede jeg ved et rent tilfælde, at der var kommet en ny opdateret udgave af softwaren Notebook – der som bekendt er softwaren, som bruges på smartboardet. Er det fedt? Ja, det synes jeg bestemt, eftersom den nye Notebook11-software giver mulighed for at lave sorteringsøvelser på en relativ nem og overskuelig måde.

Hvad er så det fede ved sorteingsøvelser på IWB? Kort fortalt handler det om, at du nu har mulighed for at opsætte elevaktiviter, hvor eleverne fx skal afgøre, om et givent ord er et udsagnsord eller eksempelvis et tillægsord. Det kunne også være, at eleverne skal afgøre om et givent tal hører til blandt de lige eller de ulige tal. Det fede ved de nye muligheder (som Notebook11-softwaren giver) er, at boardet nu selv “retter” elevernes valg uden, at du som lærer på dette punkt skal røre en finger i selve undervisningsituationen.

“Måske lyder det også en smule avanceret og svært at gå til rent programmeringsmæssigt – men det er det ikke.”

Det lyder måske besnærende, hvilket det i min optik også er. Måske lyder det også en smule avanceret og svært at gå til rent programmeringsmæssigt – men det er det ikke.  På smartboardskolen får du en enkel og meget grundig indføring i netop dette værktøj fra version 11 (det lader sig ikke gøre i andre versioner end 11’eren). Uden at prale, så brugte jeg ca. 15 min på at følge smartboardskolens guidelines, hvorefter min første sorteringsøvelse til smartboard var en realitet – nemt og meget overskueligt.

Share

Skriv et svar

