Storify – historier fra sociale medier samlet på ét sted

Måske har du det som jeg? Jeg må ofte sidde og lede længe efter fede headlines, statusopdateringer, tweets mm., som jeg har set på nettet – og som jeg senere ønsker at gøre brug af i min undervisning. Problemet er som oftest, at meget information på det moderne internet ret hurtigt forsvinder, og dermed glemmes igen.

Det er her, at tjenesten storify.com kommer ind i billedet. Med storify er det muligt at få mange sociale medier til at spille sammen til en historie. Storify er en sofistikeret måde at fortælle historier ved hjælp af sociale medier fx tweets, fotos og videoer. Med Storify, er det som nævnt tidligere muligt at samle indhold fra mange sociale netværk – tilføje dine egne tekster og dermed gøre smelte de forskellige inputs sammen til historier, der vil blive husket, til forskel fra tweets og opdateringer, der hurtigt forsvinder i mængden.

På wikipedia står der flg. om storify.com, citat:

Storify er et onlineværktøj, der bruges til crowdsourcing fra en lang række sociale netværk som TwitterFacebookYoutube og mange andre. Storify åbnede i en privat beta i september 2010 og gik i åben beta sidst i april 2011. Projektet er startet af Burt Herman og Xaiver Damman og firmaet har hovedkvarter i San Francisco. Værktøjet er gratis at bruge, og artikler skabt på Storify kan indlejres på de fleste andre hjemmesider. Brugen af Storify hos danske journalister har taget fart i 2012, og både NORDJYSKE MedierEkstra BladetDanmarks Radio og TV 2 har med jævne mellemrum taget værktøjet i brug

Jeg tænker, at dette medie på en eller anden måde, må kunne bruges i undervisningssammenhæng. Måske som en mulighed for at lave opgaveoplæg på en anderledes og måske mere kreativ samt inspirerende facon. Jeg skal utvivlsomt prøve mediet af i det kommende skoleår.

Share

Skriv et svar

