Dem, vi mister i næste skoleår

Overskriften lyder måske lidt dramatisk?! Det er nu ikke helt så galt. Overskriften refererer blot til, at nogle tjenester indtil nu har været gratis at bruge, hvilket altså ophører nu.

Den 23. august 2011 skrev jeg et indlæg om TV2’s skolesite “newsskole“, som jeg roste i høje vendinger. Du kan læse mit indlæg fra den gang her. Lad mig bare slå det fast en gang for alle: Jeg har været utrolig glad for dette site – særligt i forhold til min undervisning i samfundsfag på niende årgang. Jeg har brugt indslagene rigtig mange gange med stor succes. Af samme grund er det også meget kedeligt at konstatere, at det indtil videre er slut i denne omgang – min skole har nemlig ikke købt en licens. I næste skoleår vil TV2 nemlig have betaling fra brugerne af deres nyhedsskoletjeneste. Jeg kender ikke beløbets størrelse, men det fremgåpr sikkert af deres site.

“Jeg må dog indrømme, at jeg udmærket forstår argumentet med, at man vil have sine udviklingstimer betalt – fair nok.”

Et andet site, som også lukker ned for den gratis adgang er det geniale matematiksite “emat“, som jeg anmeldte her på bloggen den 29. september 2011 – læs anmeldelsen her. Du kan dog bruge sitet gratis indtil den 31. august 2012, hvorefter fortsat brug koster kroner afhængig af antallet af tilmeldte klasser.

Fælles for de to sites er, at jeg som bruger har været umådelig glad for at benytte dem i min undervisning. Jeg må dog indrømme, at jeg udmærket forstår argumentet med, at man vil have sine udviklingstimer betalt – fair nok. Jeg tror dog blot, at dette argument også kommer til at bide sig selv i halen forsået således, at disse sites vil opleve en nedgang i antallet af brugere, når adgangen begrænses af betaling for brugen af sitet. Det største savn vil jeg helt klart opleve i forhold til nyhedsskolen fra TV2 – jeg vil også arbejde for, at min skole køber adgang til newsskole. Den våde drøm fra emat kan jeg sagtens finde erstatning for fx i form af opgavegeneratoren fra iundervisning (se blog indlæg her). Det fungerer selvsagt ikke på helt samme måde, men det er blot en vanesag, vil jeg mene.

Share

En mening om “Dem, vi mister i næste skoleår

Skriv et svar

