QR-koder i tyskundervisningen

I går skrev jeg her på bloggen et indlæg med overskriften “QR – skattejagt på skolebibl.?!” omhandlende brugen af QR-koder i undervisningen. Dagen i dag er blevet brugt til at til at prøve forløbet af i praksis.

Jeg var faktisk lidt spændt på elevernes reaktioner i forhold til en faglig skattejagt på skolens bibliotek. Til alt held var det store flertal ret begejstret for kombinationen mellem smartphones/tablets samt fagene historie og engelsk. Engelsk, eftersom spørgsmålene var formuleret på engelsk. Koderne var, som beskrevet i indlægget, placeret således, at nogle var svære at komme til end andre (det kunne fx være under et bord eller oppe under loftet). Eleverne gik dog til sagen med krum, og fik faktisk også løst opgaverne, som de sendte til mig via elevintra. Nu er opgaven så, at vi i næste historietime gennemgår svarene på klassebasis.

“Nu er opgaven så, at vi i næste historietime gennemgår svarene på klassebasis.”

Hvis du har lyst til at prøve forløbet så klik her. Jeg har faktisk også forsøgt at lege lidt med tanken om et qr-forløb på skolens bibliotek i forhold til faget Tysk således, at der på skolebiblioteket pt. hænger 8 koder, som eleverne kan scanne med deres smartphone/tablet, hver kode indeholder så en tysk gåde, som skal gættes – se evt. dette link (PDF-format): QR TYSK

Skulle du komme til at stå i den situation, at du bliver nødt til at have flere forløb oppe samtidig, så kan du med dette link skabe qr-koder i forskellige farvekombinationer – det er smart.

Share

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s