QR – skattejagt på skolebibl.?!

Jeg har længe været på udkig efter en metode, hvorpå man kan anvende QR-koderne i undervisningen. Nu ser det ud til, at jeg har fundet en mulig løsning. Man kan lave en slags skattejagt fx på skolens bibl. På den måde kommer eleverne til at røre sig samtidig med, at smartphonen kommer i brug.

Jeg havde i alt sin enkelthed tænkt mig at fabrikere et antal QR-koder fx 10 stk. ved hjælp af dette værktøj fra classtools.net – dernæst skal koderne blot hænges op forskellige steder på skolebiblioteket. Hver kode indeholder et spørgsmål, som eleverne skal besvare. For at øge den fysiske udfordring skal nogle af koderne hænges op på steder, hvor de vil være svært tilgængelige.

“Tanken var, at eleverne skulle sende deres svar på opgaverne til mig (læreren) via sms.”

Eftersom spørgsmålene er skrevet ind i koderne, kan det hele gennemføres uden, at eleverne behøver at komme på nettet med telefonen (prøv at scanne den lille barcode øverst i dette indlæg). Tanken var, at eleverne skulle sende deres svar på opgaverne til mig (læreren) via sms. Endelig skal forløbet afsluttes med en evaluering i klassen, hvor svarene gennemgås og diskuteres. Hvis man vil kan eleverne også google svarene til opgaverne undervejs i forløbet – måske kunne man bruge søgetjenesten wikipedia.

Share

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s