Matematikbanken – for lærere og stud.

Jeg har tidligere her på bloggen beskæftiget mig med sites, der har relevans for matematiklærere. Jeg har fx omtalt både emat.dk, matematiklinks.dk og matematikopgaven.dk – nu er turen så kommet til sitet matematikbanken.dk

Sitet har efterhånden nogle år på bagen. Hvilket vel kun understreger, at der her tale om et site, der er gennemprøvet og ikke mindst afprøvet gennem min. 5 år. Matematikbanken.dk er, som navnet antyder en opgavebank for lærere og lærerstud., som er gratis at bruge (til gengæld er sitet næsten proppet med banner-reklamer, hvilket jeg personligt ikke bryder mig om.).

“Der udleveres kun passwords og dermed adgang til banken, hvis man er lærer og registreret som sådan hos UNI-C.”

Det er værd at understrege, at folkene bag sitet (de 3 matematiklærere:  H.C. Henriksen, Kim Lorentzen og Morten Graae) kontrollerer via UNI-C, hvorvidt nye brugere rent faktisk også er lærere eller ej. Der udleveres kun passwords og dermed adgang til banken, hvis man er lærer og registreret som sådan hos UNI-C. Hvis man opfylder dette krav, så tager det til gengæld blot 1 døgns tid fra online-formularen er udfyldt til, at man har opnået adgang.

Fagbladet Folkeskolen omtalte den 2. maj 2007 sitet som et yderst rosværdigt initiativ, hvilket jeg kun kan tilslutte mig. Hvis du vil læse hele anmeldelsen fra folkeskolen.dk, så skal du klikke her.

“På sitet kan du som bruger finde opgaver med øvelser til Mathcad, vikaropgaver og med tiden også forslag til mundtlige øvelser (der som bekendt snart bliver virkelighed til afgangsprøven i folkeskolen).”

Matematikbankens opgavedatebase indeholder et rigt varieret udbud af matematikopgaver indefor snart sagt de fleste emnefelter – der er virkelig tale om en guldgrube for matematiklærere i overbygningen. På sitet kan du som bruger finde opgaver med øvelser til Mathcad, vikaropgaver og med tiden også forslag til mundtlige øvelser (der som bekendt snart bliver virkelighed til afgangsprøven i folkeskolen). Menupunktet formelsamling dækker over temmelig mange relevante regneark, hvor lidt forklaring måske i nogle tilfælde var på sin plads.

Til de fleste emner er der PowerPoint-præsentationer således, at elever kan repetere et emne eller måske nogle bestemte formler. Langt de fleste opgaveforslag er udarbejdet i doc-format, hvorfor de dermed også er redigerbare. Så betyder det mindre, at layoutet på visse opgavesider unægtelig kunne være mere smart. Ligesom nogle af opgaverne med fordel kunne bruge en gennemskrivning – også dem i PowerPoint-format.

Share

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s