Blogs ’bout billedkunst

Et område jeg ikke har beskæftiget mig særligt med på denne blog er faget billedkunst. Grunden til dette er, at jeg ikke selv har faget på mit repertoire om man så må sige – derfor kunne jeg jo godt blogge blot en lille smule om emnefeltet alligevel. Som sagt så gjort:

Jeg skal ærligt indrømme, at min viden på området ikke er specielt stor. Jeg troede i mit første år som lærer for 12 år siden, at billedkunst eller formning (som man absolut ikke må kalde faget) hørte til blandt de nemmeste fag at undervise i. Jeg havde dengang den fejlagtige opfattelse, at eleverne blot skulle lave et par  tegninger og måske lege lidt med papmache eller ler – intet kunne være mere forkert, hvilket jeg ret hurtigt må sande på den hårde måde.

“Hvad siger du så? Det er godt nok noget af en mundfuld, synes jeg”

I min optik hører faget nu til blandt de fag, som jeg helst ikke vil undervise i, da det er et meget komplekst fag, hvor man virkelig skal holde tungen lige i munden, hvis faget skal give mening for eleverne. Hvis du er i tvivl om min pointe, så læs lige formålet fra 2009 om faget billedkunst, citat:

“Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et kommunikations- og udtryksmiddel.

Stk. 2. Eleverne skal i arbejdet med plane, rumlige og digitale billeder tilegne sig færdigheder i og viden om kunst, medier og andre visuelle udtryks- og kommunikationsformer som grundlag for at udtrykke sig gennem billeder og andre visuelle former.

Stk. 3. Som deltagere i og medskabere af kultur og som del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse udvikler eleverne deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer.”

Hvad siger du så? Det er godt nok noget af en mundfuld, synes jeg. Der er vel egentlig ikke noget at sige til, at fagets undervisere finder, at deres fag sjofles, når kolleger forfalder til at lade eleverne tegne uden et egentligt indhold? Dette er ikke et enestående tilfælde for et af folkeskolens kreative fagområder, man kan uden tvivl sige det samme om fag som idræt, sløjd og håndarbejde. Hvorfor prioriteres disse fag ikke højere i dagligdagen?

Tilbage kernen i dette indlæg. Hvis du som underviser i billedkunst trænger til ny inspiration, så kunne det være en god idé at tjekke følgende blogs ud:

  • Almost Art – 2 billedkunstlærere der holder af at anskue kunsten fra de skæve vinkler – og som gerne viser nogle af de projekter, de laver med deres elever frem.
  • Billedguiden – en fed blog om billeder og billedsprog.
  • Line Frøslev – Line blogger om billedkunst med bl.a. børn. Lad dig inspirere af mange sjove/skæve indlæg fra hendes flotte blog.
  • Fru Billedkunst – bloggeren bag fru Billedkunst er Tina Kejlberg, der har mere end 20 års erfaring med faget billedkunst i folkeskolen. Bloggen ganske mange fede forløb, som man kan lade sig inspirere af.
  • Mrs. Art Teacher – Endelig skulle der også være plads til en engelsk blog om undervisning i billedkunst på grundskoleniveau.

Jeg håber meget, at min lille liste kan danne grundlag for lidt inspiration i forhold til undervisningen i et af folkeskolens mere komplekse fag. Jeg håber ligeledes, at jeg med dette indlæg har opnået blot en smule tilgivelse for min fejlagtige opfattetlse af faget. Hvis du har flere fede sites i forhold til faget billedkunst, så vil jeg blive meget glad for en kommentar til dette indlæg.

Share

4 meninger om “Blogs ’bout billedkunst

  1. Hej – og tak for henvisninge til min og min kollegas blog “Almost art”. Du har nogle ærlige erkendelser omkring billedkunst, og hatten af for det. Jeg har det nok ligeså med andre af skolens fag. Hvorfor de kreative fag endnu ikke har fået den opmærksomhed, som mange af de andre fag har været igennem, er mig stadig en gåde. Dog håber og tror jeg på at vi (de kreative fag) må være de næste i køen… man må have lov til at håbe.

    Anne Dorthe

  2. 1000 tak fordi du linkede til mig 🙂 Det er dejligt at blive set, når man er så ny på nettet – og det gav noget mere trafik. Endnu en gang tak.
    Vh Tina Kejlberg (FruBilledkunst)

Skriv et svar

