Findes der alternativer til SMART-exchange?

Hvad gør jeg? Det forventes, at jeg bruger IWB aktivt i min undervisning, og jeg aner intet om forløb på fx smartboards. Den problemstilling møder jeg desværre ofte i min dagligdag. Ofte efterfulgt af et ønske om en hurtig genvej til viden om emnet.

Desværre er verdenen ikke skruet sådan sammen, at det flyder med hurtige genveje til viden om alverdens problemstillinger. På dette felt gælder ligesom på mange andre felter, at man kun opnår indsigt i problemstillingen ved at øve sig. Det vil altså sige, at man skal tage sig tid til at lære programmer som fx Notebook at kende – det behøver nu heller ikke at være så vanskeligt endda.

“Alligevel mener jeg ikke, at man skal fortvivle fuldstændig.”

Den største hurddle i denne forbindelse er nok, at mange føler sig usikre ved at skulle sætte deres hidtidige praksis ind i en ny kontekst. Ofte hører jeg desværre også, at mange ikke mener, at de har tid eller overskud til at lære et nyt program at kende – hvis man vender problemstillingen om, så kunne man spørge: “Har du tid til at lade være?”.

Som nævnt tidligere er der desværre ikke nogle lette genveje til den fuldkomne beherskelse af et program som fx Notebook. Alligevel mener jeg ikke, at man skal fortvivle fuldstændig. Der findes nemlig en del sites, hvor man som lærer kan finde hjælp i form af færdige forløb til eksempelvis smartboards, der blot venter på at blive downloadet og brugt (evt. med små rettelser, hvilket er ret ligetil, når først forløbet er hentet ned på din computer).

“Smartboardet er bestemt ikke løsningen på alle dine undervisningsproblemer, men det er utvivlsomt et skridt i den rigtige retning.”

Måske kender du allerede smart-exchange? Dette websted er et rigtig godt sted at begynde din søgen efter færdige forløb, eftersom sitet er på dansk. Men PMC i Horsens er et udmærket sted selv om, at forløbene har lidt tid på bagen. Hvis du ikke har noget i mod at anvende engelsksprogede sites, så er mulighederne naturligvis større. Man kunne sikkert nævne mange andre end dem, jeg har valgt at medtage her (smid gerne links i kommentarboksen til dette indlæg): Emaths, Bobs Place, Mrs. Hurleys ESL, Talking smartboards & much more.

Endelig er der naturligvis den danske blog smartboardskolen, som kan være en ret god støtte, når det kommer til den praktiske løsning på en given problemstilling i selve Notebook-softwaren. Jeg ved godt, at jeg har nævnt dette site en del gange efterhånden, men det er nu også et site, som er temmelig svært at komme uden om, synes jeg.

Tilbage er der blot at sige: Jeg håber, at du vil tage udfordringen op, smartboardet er bestemt ikke løsningen på alle dine undervisningsproblemer, men det er utvivlsomt et skridt i den rigtige retning.

Share

2 meninger om “Findes der alternativer til SMART-exchange?

  1. Rigtig gode links Lars.
    Jeg har selv lagt noget matematik ind på smart-exchange, men må nok konstatere, at lærere ikke er så gode til at dele deres notebookfiler med andre. Der må vi gøre en indsats.
    Knud

    1. Tak for roserne, Knud.
      Ja, vi skal blive bedre til at dele notebookfiler med hinanden, det vil jeg gerne slå nogle slag for. Du kan finde mine notebookfiler under navnet “brainbuster”. Men mange lærere (også på Nydamskolen) kender simpelthen ikke til smart-exchange, hvordan er sit. på Ulkebøl i forhold til kendskabet til smart-exchange? Har du nogle forslag til, hvordan man udbrede kendskabet?

      Vh
      Lars

Skriv et svar

