Alternativer til notebook-softwaren

På min arbejdsplads har vi smartboards i ALLE undervisningslokaler, OKAY cool! Bruger alle undervisere dem så? Næppe! Jeg har gjort opmærksom på problemstillingen tidligere, men gør det gerne igen.

Jeg tror, at IWB (interactive whiteboards herunder smartboards og activeboards mv) slet ikke udnyttes i det omfang, som er meningen. Jeg har intet belæg overhovedet for min påstand om, at IWB for størstepartens vedkommende udelukkende bruges som tavle i klassisk forstand – måske til at vise en film på i ny og næ. Det er, synes jeg, et kæmpespild af ressourcer og drønærgeligt.

“Der findes på nettet bunker af velmenende sites, der på mere eller mindre heldig facon forsøger at guide brugeren gennem notebook-softwaren.”

Måske skyldes mange læreres frygt for at bruge dette nye medie, at de føler sig på usikker grund? Måske kan den medfølgende software med de utallige muligheder på mange virke skræmmende for, hvor skal man begynde?  Den lette løsning er vel, at man sætter sig ned og blot “stikker fingrene ned i dejen”, hermed mener jeg, at man må prøve sig frem. Der findes på nettet bunker af velmenende sites, der på mere eller mindre heldig facon forsøger at guide brugeren gennem notebook-softwaren. Jeg vil blot nævne et enkelt eksempel, som jeg selv jævnligt vender tilbage til, når et problem skal løses: Smartboardskolen.

“I så fald bør man nok forsøge sig med nogle forsimplede udgaver af notebook-softwaren”

Hvis ovenstående ikke virker tillokkende, så tror jeg, at man skal begynde et helt andet sted. I så fald bør man nok forsøge sig med nogle forsimplede udgaver af notebook-softwaren således, at man på en enkel måde kommer i gang med at anvende IWB aktivt. Her kan flg. 2 links sagtens være gode begyndersteder:

AWW – a web whiteboard (meget enkelt og ligetil whiteboard, som ikke kræver det store setup, sitet er oven i købet platformsuafhængigt). Endelig er der emaths, som je vidst nok tidligere har rost her på bloggen som et glimrende begynderværktøj til matematiklæreren, der gerne vil bruge sit IWB aktivt.

Share

Skriv et svar

