Scoop.it og skolefolket

Det er efterhånden lidt tid siden, at jeg her på bloggen udtrykte min begejstring for scoop.it – dit helt eget online linkmagazine. I mellemtiden er jeg ikke blevet mindre begejstret for ideen, snarere tværtimod. Jeg har efterhånden samlet en helt lille liste af fede scoop.it-sites, som alle undervisere bør have kendskab til.

Hvis jeg lige kort skal ridse ideen bag scoop.it op, så handler det grundlæggende om, at brugeren samler sine ynglingssites et sted ude i skyen. Tidligere (de fleste gør det nok stadig) lagde man disse sites ind under menupunktet “favoritter” i webbrowserens værktøjslinje. Det fede eller geniale ved at samle sine links i skyen er, at det herved bliver muligt at tilgå dem fra en hvilken som helst netforbundet computer world wide.(det med nettet er jo en forudsætning under alle omstændigheder).

“Nogle af siderne er på dansk, svensk eller engelsk. Der findes utvivlsomt endnu flere, men dem må du altså selv finde, min liste kunne jo være en begyndelse.”

I sin grundform minder scoop.it lidt om en weblog, men i modsætning til en blog, som man skal fodre med indhold, kræver scoop.it hverken, at man er skribent eller har tid til at lede efter fede websites. Scoop.it anbefaler automatisk brugeren andre lignende  websites, som matcher de nøgleord, som du har oplyst i oprettelsesproceduren, og gør det herved let ‘scoope’ disse til dit eget online scoop.it-magasin.

Nok om det her er min liste med gode scoop.it-sites for undervisere:

Apps i undervisningen  /  iPads i skolan  /  Kreativ læring  /  Cool tools for multimedia  /  E-læring  /  Apps for learning  /  Web tools 2.0  /  iPad for teachers  /  Education technology – theory and practice  /  Educational technology for teachers  /  iPads and tablets in education  /  Everything iPads  /  Connected learning  /  Cool webtools for educators  /  New web 2.0 tools for education  /  The best of educational tips  /  Undervisningsideer fundet på nettet af KKH  /  Web 2.0 & 21st century learning  /  Web 2.0 tools in the EFL classroom  /  Web2.0 for lærere  /  Web2iklassen  /  Smartboards in education  /  Smartboard resources  /  E-didaktik Utbildning på nätet  /

Som du kan se, er min liste af fede sites fra scoop.it temmelig lang (der er 25 styks for nu at være præcis). Nogle af siderne er på dansk, svensk eller engelsk. Der findes utvivlsomt endnu flere, men dem må du altså selv finde, min liste kunne jo være en begyndelse. Check listen ud og smid gerne en kommentar til dette indlæg.

Share

Skriv et svar

