Børn, bevægelse og undervisning

Danmark hører faktisk til blandt de lande i verden, hvor der er flest idrætsfaciliteter pr. indbygger. Det er faktisk lidt unikt, hvis man tænker på daginstitutionernes fokus på krop og bevægelse, den obligatoriske idrætsundervisning i skolen plus et ret så finmasket foreningsliv så er langt hovedparten af alle børn i Danmark sikret gode muligheder for bevægelse i både institutionstid og nok så vigtigt i deres fritid.

Min påstand er, at størstedelen af børnene i Danmark også bevæger sig ret meget, selvom den fysiske aktivitet i hverdagslivet generelt er faldende, og selvom visse grupper af børn deltager mindre i idræt end tidligere set. Det sidste synes jeg, at man ser særlig tydeligt på de ældste klassetrin – det er efterhånden lidt af en begivenhed, hvis jeg i en idrætslektion ikke har et par “oversiddere”.

Jeg tror dog grundlæggende på, at børn og unge elsker at bevæge sig, og derfor slet ikke kan lade være med at lege bevægelseslege. Hovedparten af alle børn og unge i Danmark bliver oven i købet mødt af dygtige pædagoger, lærere og ikke mindst en hob frivillige foreningsinstruktører, der alle sammen hver dag året rundt gør en formidabel indsats på det idrætsaktive område

“Min grundtanke er, at børn og unge (og voksne med for den sags skyld) ikke skal bevæge sig eller dyrke idræt, fordi det er sundt og fornuftigt, men først og fremmest fordi det er sjovt, fedt og/eller dejligt.”

Alligevel viser mange statistikker en kedelig tendens i retning af, at et stigende antal børn og unge bliver inaktive og ofte også overvægtige. Reaktionen på dette er i mange tilfælde en, synes jeg, underlig voksenagtig sundhedslogik, der kort fortalt forsøger at motivere disse børn og unge til at bevæge sig alene af den grund, at bevægelse i hverdagen er sundt.

Jeg tror desværre, at denne meget rationelle og voksne sundhedslogik er et skridt i den forkerte retning. Min grundtanke er, at børn og unge (og voksne med for den sags skyld) ikke skal bevæge sig eller dyrke idræt, fordi det er sundt og fornuftigt, men først og fremmest fordi det er sjovt, fedt og/eller dejligt. Hvordan kan man så motivere til mere bevægelse i hverdagen? Man kommer nok ikke uden om, at man skal indtænke meget mere bevægelse i den daglige undervisning? Det er her, at websitet “Sæt skolen i bevægelse” kommer ind i billedet.

“Sitets største plus er den enorme idébank, hvor man som underviser på alle klassetrin, kan få udførlige ideer til konkrete aktiviteter”

Websitet og den landsdækkende kampagne er et resultat af et samarbejde mellem Dansk Skoleidræt og Nordeafonden. Målet med kampagnen er, at alle elever i løbet af deres skoledag lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om mindst 60 minutters daglig bevægelse.Sitets største plus er den enorme idébank, hvor man som underviser på alle klassetrin, kan få udførlige ideer til konkrete aktiviteter, der uden yderligere hokus-pokus kan indgå i den daglige undervisning. Jeg tror faktisk, at mange af de beskrevne aktiviteter kan animere til mere bevægelse i hverdagen på en sjov og anderledes måde – måske kan dette i sidste ende føre til mere idrætslig og/eller kropslig aktivitet for den enkelte – også i fritiden.

 Share

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s