Matematik på smartboard

Som matematiklærer i både overbygning og indskoling så glæder det mit faglige hjerte hver gang, jeg finder brugbare links, som kan indgå direkte i undervisningen. Jeg har efterhånden ved flere lejligheder her på bloggen  givet udtryk for min begejstring ved det officielle smartboard-forum smart-exchange, som kan bruges i de fleste fag.

Når man bruger de forløb, der er tilgængelige via smart-exchange, så mener jeg, at det er god stil, at man ind i mellem også husker at uploade forløb til sitet således, at “kapitalen i banken” vokser. Når man begynder at bruge dette forum, vil man sandsynligvis opleve, at man har en tendens til blot at hente forløb – men altså med tiden får man måske også lyst til at udvikle egne forløb. Det er i denne forbindelse, at jeg mener, at man så skal huske at dele disse forløb med de øvrige brugere af sitet.

“Det er med andre ord en sand guldgrube for matematiklærere med hang til IT og smartboards.”

I dag oplevede jeg ved selvsyn, hvordan en kollega pludselig kunne fremvise matematikbogens sider på smartboardet i klassen. Dette er, efter min mening, en fantastisk visuel gevinst for mange elever. Heldigvis havde min kollega intet i mod at indvie mig i hemmeligheden bag ideen. Det ærgrer en lille smule, at jeg ikke selv var kommet på den simple løsning at indscanne bogens sider som billedfiler, der herefter kan projiceres op på boardet (man kan faktisk også lade billedfilen indgå i en kombination med selve skrivedelen på boardet således, at man i klassen kan løse eksempler i fællesskab).

Nå, det var vidst en længere smøre – mit egentlige formål med dette indlæg var, at gøre lidt reklame for et 10 år gammelt site: Matematiklinks.dk indeholder så mange gode links til sites, som uden videre kan bruges på smartboard i hele skoleforløbet – det er med andre ord en sand guldgrube for matematiklærere med hang til IT og smartboards. Prøv selv!

Share

7 meninger om “Matematik på smartboard

  1. Hvis du ikke allerede kender dette link – så er det helt suverænt til indskolingsmat.
    Det gør absolut intet at det er en engelsk side – børnene klar det ganske fint alligevel, Du skal ikke lade dig narre af, at siden ser ganske kedelig ud – prøv fx at klikke på larven eller hvalen – perfekte til bh.klasse-1.klasse.
    Animationen er helt fantastisk;-) Og så er det virkelig et hit på de interaktive tavler (husk smartboard er kun et mærke – vi har nemlig Active boards)
    Er vild med din blog;-)😉 Charlotte Hertel Kristiansen

Skriv et svar

