Tekstanalyse af weblogs

Nettet bugner efterhånden af weblogs, der beskriver alt muligt mellem himmel og jord. Den blog, Eftersidderen, som du læser lige nu, er et glimrende eksempel på en blog, der forsøger at forholde sig kritisk til undervisning og IT. Jeg har længe tænkt på, hvordan man kan undervise elever i en kritisk tilgang til weblogs – måske kan følgende tanker/ideer medvirke til udarbejdelsen af en slags tekstanalyse i forhold til weblogs (blogs).

Alle der har prøvet at blogge ved, at det sværeste er at blive ved! Dette til trods findes der worldwide masser af personer, der hver dag 24-7 kaster sig over disciplinen. I øjeblikket gættes der af eksperter i kommunikation på, at der findes mere end 100 mio. forskellige blogs. I det følgende skal vi kigge nærmere på nogle udvalgte weblogs, der repræsenterer et bredt udsnit af indhold og afsendere.

“En blog (eller weblog) er en hjemmeside, som opdateres jævnligt med korte tekster (indlæg eller poster) med den nyeste øverst. Der er ofte mulighed for, at læserne kan kommentere de enkelte indlæg. Indholdet kan variere fra det personligt dagbogsagtige til det politisk debatterende eller tematiske. En blog er ofte knyttet til en person, men kan også deles af en større gruppe. Den, der skriver/redigerer en blog, kaldes en blogger (kilde: Wikipedia).”

Jeg forestiller mig, at undervisning i kritisk stillingstagen til weblogs kunne tage udgangspunkt i nogle af de spørgsmål, som jeg har listet op nedenfor:

  • Hvad hedder bloggen (passer titlen i forhold til indholdet)?
  • Hvem er bloggeren bag (er der evt. flere)?
  • Hvad omhandler bloggen?
  • Hvor tit opdateres bloggen?
  • Hvordan er bloggen opbygget (forhold dig kritisk til blikfang, lay-out, fotos osv.)?
  • Er bloggen illustreret (hvordan passer illustrationerne med bloggens faktiske indhold)?
  • Hvilket sprog (fx slang, ironi osv.) benytter bloggeren sig af og hvorfor?
  • Beskriv bloggens positive og negative virkemidler.
  • Hvad er formålet med bloggen?
  • Hvordan rammer bloggen sin målgruppe (er modtagerne og målgruppen den samme)?
  • Hvad er din mening om bloggen (giv en begrundelse)?
  • Sammenlign bloggen med andre “tekster”, som du har læst, set eller forfattet.

Jeg siger ikke, at ovenstående liste er komplet i forhold til en grundig analyse af weblogs. Jeg tror dog, at listen sagtens kan tjene som inspiration i forbindelse med en sproglig analyse af weblogs. Hvis nu eleverne skal forholde sig til forskellige blogs kunne følgende måske være gode at lægge ud med:

www.b.dk – Berlingske Tidendes blogs om debat, politik og andre aktualiteter.

www.blondinbella.se – En svensk pige, der er blevet millionær på at blogge om sit almene liv.

My-clothing-blog – En ung dansker Nicklas Skovgaard blogger om mode (bloggen er temmelig indflydelsesrig i den danske modeverden).

www.stinestregen.dk – En dansk blogger, der har opnået stor succes med at tegne sit liv.

www.dagpengeland.dk – En yngre mand, der blogger om sine oplevelser i det groteske paragrafhelvede.

Det kunne være sjovt eller måske mere interessant, hvis du, kære læser, havde gjort dig nogle erfaringer med analyse af weblogs i forbindelse med undervisning. Så derfor vil jeg gerne opfordre alle med erfaring fra området om at smide en kommentar til dette indlæg – grundlæggende tror jer på, at weblogs er et fænomen, der er kommet for at blive (mange blogs er måske endda hårde konkurrenter til den mere etablerede presse).

Share

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s