Eftersidderen og de sociale medier

Jeg har tit tænkt på, hvorfor mange af mine lærerkolleger vælger at stå uden for de muligheder, som sociale medier giver. Måske skyldes det uvidenhed? Måske er forklaringen tid eller manglende overskud til at afprøve nye medier i en presset hverdag? Dybest kender jeg ikke grunden til, at så mange ikke prøver sig at i de virtuelle netværk.

Tit er det sådan, at jeg må prikke til kolleger med en løs idé til et undervisningsforløb, hvor IT indgår på en eller anden led. Det hænder ligeså tit, at jeg skuffes over de samme kollegers manglende mod til at prøve nye ideer af. Svaret er næsten altid det samme: “Det er altså et dårligt tidspunkt lige nu – måske senere”.

“Grundlæggende har jeg den opfattelse, at verden efterhånden er så kompleks og bevæger sig i et meget hastigt tempo”

Inderst inde går jeg med en forestilling om, at mange lærere helst vil køre videre i det spor, som de altid har kørt rundt i. Der er vel en grund til at Bjarne Reuters roman “Zappa” eller Kirsten Holsts ditto om “Min ven Thomas” stadigvæk kan være svære at booke på fællessamlingerne rundt om i kongeriget – begge bøger har vel mere end 20 år på bagen, der må med alt respekt være skrevet vedkommende ny litt. siden.

“så er styrken ved netværk jo netop, at man i fællesskab kan kvalificere hinandens gode ideer.”

Da jeg for ca. 1 år siden begyndte at interessere mig for sociale netværk på internettet og særligt web2.0-værktøjer til undervisningsbrug, åbnede der sig en helt ny men meget spændende verden for mig. Faktisk var denne nye verden så interessant at jeg blev nødt til at dele den med andre ….. vupti “Eftersidderen” var født. Grundlæggende har jeg den opfattelse, at verden efterhånden er så kompleks og bevæger sig i et meget hastigt tempo – ja, faktisk så hurtigt, at det er nyttesløst at tro, at man kender alle svarene selv. Af samme grund er det vigtigt at den moderne lærer tør kaste sig ud i de sociale mediers mange netværk. I stedet for at hver enkelt lærer skal opfinde den dybe tallerken selv – så er styrken ved netværk jo netop, at man i fællesskab kan kvalificere hinandens gode ideer.

Hvad er det så for nogle virtuelle netværk, du som lærer kan gøre brug af? Jo, der findes efterhånden en hel del fx:

  • Facebook i undervisningen (kræver profil på facebook)
  • Sociale medier, pædagogik og formidling (kræver profil på facebook)
  • IT og undervisning (kræver profil på facebook)
  • Ipads i skola och Förskola (kræver profil på facebook)
  • Dansk IT-didaktisk netværk (kræver profil på Linkedin)
  • Edufire teachers (kræver profil på Linkedin)
  • Teachers Networking Group (kræver profil på Linkedin)
  • Leg og læring (kræver profil på Linkedin) 
  • E-læring i Danmark (kræver profil på Linkedin)
  • #Skolechat (kræver profil på Twitter)

Derudover findes der et hav af weblogs, som du kan finde bl.a. ved hjælp af google ved fx at anvende flg. søgeord:

  • 111 variationer til undervisning
  • Mors-apps
  • Tim Ryland
  • Skolestuen
  • Smartboardskolen

Det var blot nogle af mulighederne, der er helt sikkert mange flere (også flere end du aner). Tilbage er der blot at sige, du kan med få klik komme i kontakt med folk, som du under normale omstændigheder næppe ville have adgang til. Mine virtuelle møder i diverse netværk med andre lærere, it-vejledere og mange andre fagfolk, der arbejder prof. med læring, giver mig uden tvivl brugbar inspiration, hvorfor jeg kun kan opfordre andre til at udnytte internettet offensivt som en slags virtuel vidensbank.

Share

4 meninger om “Eftersidderen og de sociale medier

  1. Hejsa… Jeg synes at du blander tingene en smule sammen nu, men måske det bare er mig?
    Jeg tror faktisk ikke at lærere bare vil Zappa igen, igen fordi det er nemt. Jeg oplever lærere som gang på gang kaster sig ud i mere eller mindre umulige opgaver og at Zappa så er en god bog, som indeholder temaer og emner, som langt de fleste unge mennesker kan og vil tale med om er en anden sag😉

    I forhold til sociale netværk og så videre, så kan vi ikke være uenige om at det er en brugbar ting også for lærere, men alting tager tid og alting skal læres og fordøjes. Hvem ved? Inden vi får set os om, så kan det jo være at Twitter eller LinkedIn-profiler bliver oprettet som standard på læreruddannelsen…

    Jeg har også skrevet lidt om det hele – det kan du finde her: http://www.peter-holmboe.dk/2012/04/har-du-et-godt-pln/

    Og tak for indlæg og tak for blog, som jeg også følger med i!

    1. Mojn,

      Min helt klare opfattelse er, at rigtig mange vælger at “køre videre” med det, som de nu en gang altid har brugt alene af den årsag, at det er nemt og bekvemt. Jeg synes efterhånden, at jeg efter 12 år som lærer i folkeskolen har set det ske ret ofte. Det er de færreste, der bevidst søger at forny deres undervisning (en kollega fortalte en gang, at man skal have 1-3 nye projekter på plakaten hvert år ellers “dør” man som lærer) for hvert år.
      At jeg lige valgte Zappa var en tilfældighed – det kunne lige så godt have været en anden gammel romantraver fx. “Martin og Victoria” el. lign.

      1. Hej Lars,

        Jeg forstår din pointe og føler mig ikke forulempet af Zappa-eksemplet, men…
        Du har ret i at enkelte lærere bare følger med, du har ret i at enkelte blot gør som de plejer etc. etc. men altså… Det er lidt meget at sige “sådan er lærere…”?

        Jeg har også været lærer i et par år nu (siden 1999) og oplever faktisk gamle kolleger, der brænder for sagen, som ønsker at forny sig og gøre tingene bedre og anderledes. Vi skal bare huske på at fornyelse og forandring ikke nødvendigvis er lig med it, bare fordi du og jeg og nogle andre i vores netværk, synes at det er vigtigt. It er naturligvis vigtigt, men jeg mener ikke at du kan sige at man er gået i stå, fordi man som lærer har ting man bruger igen (og igen og igen…). Det som er vigtigt er at der også kommer nyt til bunken af gode og afprøvede forløb, værksteder og så videre. At det nye så ikke nødvendigvis er it, det ændrer jo ikke det faktum at der er tale om fornyelse…

        Hvis it skal på banen alle steder, på alle skoler så må vi andre jo hjælpe til! Vi skal bare være opmærksomme på at ikke alle kan eller vil flyttes lige hurtigt.
        Jeg opfatter din blog som et forsøg på at hjælpe til, så det er jo godt nok…

        Men tålmodighed skal der til!

        – og jeg genbruger også gode forløb, som jeg har oplevet fungere😉

      2. Mojn,

        Jeg siger ikke, at det er udelukket, at man genbruger de gode forløb, som man nu en gang ligger inde med – bestemt ikke, man skal naturligvis genbruge i det omfang, at det er relevant. Men jeg synes ikke, at man blot skal genbruge blindt for nemhedens skyld. Det er dét, jeg anfægter. En gang i mellem skal man som lærer retænke sine forløb – kan jeg gøre dette anderledes? Er tiden løbet fra forløbet? Hvordan kan jeg inddrage den nye teknologi på en spændende og for eleverne vedkommende måde? Alle sådan nogle spørgsmål bør alle lærere stille sig selv og hinanden ind i mellem. Det gode forløb, som jeg opfandt i 1999 behøver ikke nødvendigvis at være så godt længere.

        Jeg oplever, at alt for mange undervisere ikke tager deres prksis op til revision – der gør som de plejer ud fra devicen: “Jeg ved bedst, hvad der virker for mig”. Min pointe er blot, at man “går død”, hvis man ikke jævnligt tør revidere sine undervisningsideer (muligvis skal enkelte helt slettes ind i mellem). Det interessante for mig er, hvorfor tøver så mange med at kaste sig ud i web2.0-farvandet? Eleverne er der jo allerede – hvorfor så ikke møde dem på fx facebook.

        For 10 år siden diskuterede man, hvorvidt mobiltelefonen overhovedet skulle være tændt i skoletiden. Nogle steder valgte man at forbyde den – i dag går diskussionen på, hvordan man kan inddrage mobilen som et aktiv i undervisningen. Web2.0 og virtuelle netværk forsvinder ikke, fordi vi som lærere lukker øjnene og tæller til 1000. Den eneste måde, hvorpå man kan skabe sine egne erfaringer er ved at prøve sig frem. Jeg undrer mig blot over, at så mange undlader at gøre forsøget.

Skriv et svar

