Er mediepatruljer en god idé?

Lige i øjeblikket er et af de helt store buzzwords, når det kommer til IT og folkeskoler, ordet “mediepatrulje”. Men hvad er en mediepatrulje egentlig for noget, og er det overhovedet noget, som vi ønsker på skolen?

Det sidste spørgsmål vil nok være svært at svare på for rigtig mange, hvis man ikke ved, hvad begrebet “mediepatrulje” dækker over. Som jeg forstår begrebet, så er en mediepatrulje en gruppe elever fra forskellige klasser og årgange, der har en særlig interesse i IT og medier. Denne gruppe er så tilknyttet en eller flere lærere, der oplærer patruljen i fx nyttige web 2.0-værktøjer. Patruljens opgave er herefter at gå tilbage til deres respektive klasser, hvor de kan fungere som lærerens forlængede arm mht. inddragelse af IT i undervisningen.

“En af de skoler, der er stukket af fra det store hovedfelt er Maglegårdsskolen i Gentofte ved København.”

Nogle steder i kongeriget er man nået virkelig langt med at implementere mediepatruljer på skolerne – andre steder halter det lidt mere, og atter andre er slet ikke i gang. En af de skoler, der er stukket af fra det store hovedfelt er Maglegårdsskolen i Gentofte ved København. Her har den pædagogiske IT-vejleder Kasper Koed ligefrem oprettet et website under domænet medieptruljen.dk, hvor Kasper giver gode ideer videre til interesserede, der gerne vil vide mere om begrebet “mediepatruljer”. Du finder sitet ved at klikke her. Derudover har Kasper også lavet et website i wix, hvor han beskriver en række gode web2.0-værktøjer ud fra en didaktisk vinkel, dette site finder du ved at klikke på dette link.

Share

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s