Smartboards – behøver du et kursus?

Jeg har efterhånden hørt den der med, at får jeg et smartboard i min klasse, så vil jeg helt sikkert kunne bedrive en mere spændende og udfordrende undervisning, temmelig mange gange. Når så smartboardet kommer op, siger mange lærere, at de først kan bruge det, når de har været på kursus.

Grundlæggende tror jeg ikke, at lærere har en indgroet modvilje, når det kommer til at implementere den nye teknik i undervisningen. Dét, der ligner modvilje, tror jeg, skyldes helt andre ting. Jeg tror, at den der skepsis overfor det nye og ukendte mest af alt bunder i manglende lyst til at tænke nye tanker i forbindelse med forberedelsen af lektionerne. Rigtig mange lærere er vanedyr, der gør, som vi altid har gjort, fordi det nu en gang virker bedst for os i klasseværelset.

“Jeg tror, at den eneste måde, hvorpå man lærer at bruge smartboardet og den medfølgende software, er ved at sætte sig ned og prøve sig frem – altså hands on.”

Forklaringer om manglende kurser eller tid til at sætte sig ind i alt det nye, er, efter min bedste overbevisning, blot dårlige undskyldninger, der sandsynligvis dækker over en grundlæggende usikkerhed. Hvad kan man som kollega så gøre for at afhjælpe denne usikkerhed?

Tja, man kan gøre flere ting, tror jeg. Vigtigst er det dog, at man opfordrer kollegerne til at bruge smartboardet. Jeg tror, at den eneste måde, hvorpå man lærer at bruge smartboardet og den medfølgende software, er ved at sætte sig ned og prøve sig frem – altså hands on. Den anden dag prøvede jeg (med rimelig succes) en anderledes mulighed af. Vi har i personalerummet et smartboard, som jeg kun har set i brug et par gange på diverse pr-møder. Dette smartboard brugte jeg et par timer på et lege med, mens jeg ventede på et møde – i og med min smartboardleg foregik i personalerummet oplevede jeg en del kolleger, der standsede op og interesseret spurgte til min leg med teknikken. Enkelte gik endda så vidt, at de lige selv skulle prøve nogle ting. Mit håb er nu, at flere er blevet mindet om smartboardets muligheder for anderledes undervisning.

“De skal blot kaste forsigtigheden overbord, og stikke fingrene ned i dejen.”

Hvis vi lige vender tilbage til overskriften for dette indlæg “Smartboards – behøver du et kursus?”, så vil jeg mene, at langt de fleste lærere ikke behøver et kursus. De skal blot kaste forsigtigheden overbord, og stikke fingrene ned i dejen. Skulle man alligevel stå og mangle inspiration til forløb, så kan man hente hjælp hos bl.a. (der er sikkert flere – smid endelige brugbare links som kommentarer til dette indlæg):

Share

Skriv et svar

