Ipads i skolen – but why?

I dag kunne man i Jyske Vestkysten læse om en skole på Sønderborgegnen, der har valgt at gøre sig nogle erfaringer med den papirløse skole – Sønderskovskolen, som der er tale om, har helt enkelt valgt at investere i iPads til alle skolens elever i næste års 8. klasser. En spændende tanke vil nogle måske tænke?

Det vel nok mest kendte forsøg med iPads i den danske folkeskole står Odder kommune for. Her har man valgt at udlevere iPads til samtlige elever og lærere i kommunen – ca. 8 mio. kroner har det kostet i anskaffelse af tablets. Det er godt nok lidt af en udskrivning til elektronisk isenkram, der måske kan ændre tilgangen til læring i kommunens folkeskoler. Jeg skriver måske, eftersom ingen rigtig ved, hvad iPads vil gøre ved undervisningen.

“Jeg har bare svært ved at se fordelen i at foretage en 100% satsning på en bestemt type teknologi. Hvorfor er så mange skoler så forhippet på at få iPads?”

Nu skal det ikke lyde som om, at jeg grøn af misundelse, eftersom det ikke er tilfældet. Jeg har tidligere her på bloggen gjort mig tanker om iPads i undervisningen. Jeg synes bestemt at iPads kan have en berettigelse i undervisningen – jeg har bare svært ved at se fordelen i at foretage en 100% satsning på en bestemt type teknologi. Hvorfor er så mange skoler så forhippet på at få iPads? Jeg tror, at det kunne hænge sammen med en betagelse af det lækre design.

Mandag den 10. oktober kunne man læse en artikel i fagbladet Folkeskolen af Thorkild Thejsen med overskriften “Forsker: Køb ikke iPads til skolen”, jeg citerer:

“Der foregår en masse god digital undervisning i folkeskolen, men det er ofte blot som afveksling fra den traditionelle undervisning. Energien bør bruges på at udvikle undervisningsformer, som fremmer elevernes læring, og det sker ikke nødvendigvis ved at købe ny teknologi, sagde Jeppe Bundsgaard på en Alinea Akademis konference om ‘ny digital strategi for folkeskolen’. Blandt deltagerne var mange skoleledere og kommunale beslutningstagere.

“Digitale læremidler skal integreres langt mere i den daglige undervisning. Formålet er jo ikke underholdning, men at styrke elevernes faglighed og ruste dem bedre til fremtiden, og ud fra det skal al teknologi og alle aktiviteter vurderes,” sagde Jeppe Bundsgaard, citat slut”.

Personligt kunne jeg næppe være mere enig. Det er jo ikke iPad’en i sig selv, der skal være bestemmende for god digital læring. Det må til syvende og sidst være lærerens undervisning, der er afgørende på dette punkt. En iPad kan uden tvivl være et redskab til at opfylde målet om digital undervisning, men den må efter min mening ikke stå alene.

“Lad os nu i fællesskab udvikle en didaktisk praksis for god digital undervisning”

De såkaldte apps kan bestemt være gode  i mange henseender, men når alt kommer til alt, så er der ofte tale om forudbestemte træningsprogrammer, der ikke udvikler kreativiteten og selvstændigheden hos den enkelte elev. Lad os nu i fællesskab udvikle en didaktisk praksis for god digital undervisning – i stedet for at falde i svime overfor en eller anden mere eller mindre tilfældig gadget. Jeg vil gerne understrege, at iPad’en bestemt har en berettigelse i kombination med alle andre elektroniske muligheder.

Hvis du alligevel vil følge lidt med i Odder-projektet kan jeg anbefale dig Mads Remvigs site ipads4education.dk, som du finder ved at klikke her. Læs hele den omtalte artikel fra Folkeskolen ved at klikke her. Læs eventuelt også artiklen her fra samme blad.

Share

4 meninger om “Ipads i skolen – but why?

  1. Jeg synes ikke man skal satse 100% på ipads heller.
    Alle mine elever har iPads, og vi bruger dem meget, men vi vil ikke kunne undvære en bog – kun fordi det er besværligt i matematik, men for eksempel er kopiark i mine time en saga blot.

    Vi bruger iPad’en til alle de ting vi før brugte en bærbar til, og meget mere til. Vi kan lave lækre keynotes med indlagte videoer på ingen tid, og vi skal ikke planlægge det så lang tid i forvejen, for vi har ikke behov for at booke skolens videokamera, eller et af skolens tre kameraer.

    Vores undervisning er til gengæld 8 minutter længere i snit, da vi ikke længere skal hente bærbare, vente på at de starter op, vente på at alle kommer på Citrix osv, så vi har tid til lidt hjernetrim på en sjov app også.

    Jeg har nu endnu ikke hørt en eneste af mine elever klage over deres iPads 😉

Skriv et svar

