Historieundervisning via facebook

I går udgav jeg her på bloggen et indlæg om Facebook i undervisningen. Det er nu ikke fordi, at indlægget har afstedkommet en storm af kommentarer, at jeg nu følger op på dette indlæg. Næh, opfølgningen skyldes, at jeg har tænkt lidt mere over problemstillingen “Facebook og undervisning”.

For nu at være helt ærlig, så er jeg kommet til et punkt, hvor det ikke længere er nok blot at tale om eller gøre sig tanker om problemstillingen. Jeg er simpelthen nødt til at handle – det skal med andre ord prøves af endnu en gang. Jeg skriver endnu en gang, eftersom jeg tidligere har gjort mig nogle indledende øvelser med Facebook i undervisningen, hvilket du kan se ved at klikke her. For nu at være helt ærlig så er det desværre ikke mine helt egne tanker/ideer, der skal føres ud i livet i faget historie straks efter påske. Jeg må ærligt indrømme, at jeg er kraftigt inspireret af en svensker ved navn Mats Öström. Du kan i artiklen “Geografin tar fart på Facebook” læse meget mere om tankerne bag mit facebook-forsøg.

“Jeg er simpelthen nødt til at handle – det skal med andre ord prøves af endnu en gang”

Kort fortalt handler det dog om, at jeg vil forsøge mig med en åben facebookgruppe, hvor eleverne skal beskrive forskellige historiske tidsperioder (fx renæssancen, barokken, guldalder osv.) på facebook. Endvidere skal de også med tiden kommentere på hinandens indlæg. Fordelen er, at det for den enkelte elev bliver nemmere (forhåbentligt) at inddrage fx filmklip, artikler osv. i et læringsforløb. En anden fordel er, at jeg som lærer, vil komme eleverne i møde i et forum, hvor de ofte befinder sig – også i fritiden. I mit forrige indlæg her på bloggen skrev jeg følgende, citat:

“Facebook forsvinder ikke selvom, at vi lukker øjnene. I min verden skal Facebook ses som en unik chance for at forstå de overbevisende elementer i ”social networking” og derefter indarbejde disse i undervisningen og dermed også i læringen”

Det tankesæt, som Mats Öström lægger til grund for sin undervisning, er jo nærmest et perfekt match med ovenstående citat. Facebook er her uanset, hvad vi som lærere så iøvrigt synes om det. Af samme årsag mener jeg, at vi næsten har pligt til at gøre os nogle erfaringer med mediet således, at mediet kan bruges offensivt – også i undervisningen. Tænk blot på tv-mediet eller filmen, det har sikkert også skabt røre, da disse medier begyndte at vinde indpas i skolen som naturlige elementer i undervisningen. Nu er de to medie-former så almindelige i et klasseværelse, at ingen længere stiller spørgsmåltegn ved disse.

Share

En mening om “Historieundervisning via facebook

  1. Aj…. hvor jeg synes det lyder spændende med historieprojektet på Facebook. Jeg håber du vil skrive et indlæg med erfaringerne fra det når du når så langt.

Skriv et svar

