Facebook – et onde eller et gode?

Facebook blev grundlagt af Mark Zuckerberg, da han var studerende ved Harvard University. Sitet har efterfølgende spredt sig over hele kloden på internettet – pt. har facebook mere end 500 millioner brugere på planeten Jordenverden. Jeg skal ikke bruge siden her til at beskrive facebook eller, hvorledes facebook fungerer – kort fortalt handler det om at brugeren skriver  og udgiver kreative beskeder i et virtuelt netværk.

Facebook har utvivlsomt et potentiale som en social aktivitet, der kan lære eleverne, hvordan man opfører sig passende i den online verden – altså i forhold webetik. I lighed med andre sociale medier er det på facebook af afgørende betydning, at brugeren skaber et indhold, som  nemt lader sig distribuere til interesserede eller ligesindede. Ved at tilskynde brugerne til at opbygge kreative profiler, giver facebook brugeren en unik mulighed for at udtrykke sig, kommunikere, og dermed også at fremhæve egne talenter/erfaringer.

“Facebook forsvinder ikke selvom, at vi lukker øjnene. I min verden skal Facebook ses som en unik chance for at forstå de overbevisende elementer i ”social networking” og derefter indarbejde disse i undervisningen og dermed også i læringen”

 

Facebook er blevet populær hos millioner af elever verden over – også i Danmark. Facebook trækker dem ind i en online-verden, hvor de bruger timer på at gennemse profiler, møde nye mennesker og udforske relationer. Af samme årsag er vi som undervisere nødt til at forholde os til Facebook som begreb, synes jeg. Facebook forsvinder ikke selvom, at vi lukker øjnene. I min verden skal Facebook ses som en unik chance for at forstå de overbevisende elementer i ”social networking” og derefter indarbejde disse i undervisningen og dermed også i læringen.

“Facebook har utvivlsomt et potentiale som en social aktivitet, der kan lære eleverne, hvordan man opfører sig passende i den online verden – altså i forhold webetik”

 

Umiddelbart kan jeg se flg. fordele, hvis man som lærer vil forsøge sig med at indtænke Facebook i sin undervisning (jeg har faktisk selv gjort mig nogle succesfulde erfaringer med fænomenet):

  • Nyhedsfunktionen i facebook kunne anvendes til at sende opgaver.
  • Debatsiderne, har den fordel, at eleverne har mulighed for at læse med på og kommentere hinandens tanker.
  • Facebookgrupper i skolesammenhæng bør naturligvis være sat op til at være private således, at det kun er dem, der er elever i klassen, som kan se, hvad der er skrives om i klassens facebookgruppe.

Så ved jeg udmærket, at kolleger vil fremføre argumenter om de negative sider ved social networking, fx at mange børn og voksne ikke er kritiske nok over for de informationer, der lægger ud i cyberspace. Der hersker naturligvis ikke tvivl om, at uheldige opslag i værste fald kan det splitte det sociale miljø i en klasse eller måske ligefrem føre til identitetstyveri. For at undgå disse faldgruber, skal den enkelte lærer i min optik turde træde i “elektronisk karakter”, dvs. dyrke gamle dyder ved at oparbejde elevernes kildekritiske sans. Jeg tror på, at vi kun gennem indragelse af facebook i undervisningen, har en enestående “livemulighed” for, at give eleverne en mere kritisk holdning til det, der står på nettet. På den måde, har vi som undervisere muligheden for at lære elever at bruge deres almindelige sunde fornuft  – også når der netværkes online.

Hvis ikke vi, som undervisere handler nu, og bruger eksempelvis Facebook aktivt i undervisningen, risikerer vi at blive ladt tilbage på perronen som en flok digitale analfabeter, når når internettoget i ekspresfart kører mod nye destinationer.

Share

3 meninger om “Facebook – et onde eller et gode?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s