Web2beviset – hvad skal man sige?

Tja, det måtte vel komme før eller siden? Et kursus i web 2.0-tjenester i CFU-regi. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene. Jeg har det sådan lidt ambivalent med et sådant kursus – altså der er helt sikkert også gode pointer ved en formaliseret gennemgang af mulighederne i web 2.0.

Alligevel sidder jeg med en fornemmelse af, at sådan et kursus meget vel kan lande i samme bunke som det nu hedengangne pædagogiske IT-kørekort. Personligt har jeg selv erhvervet kørekort for små 10 år siden, men jeg vil nok stille mig tvivlende overfor, hvor meget jeg har brugt det i undervisningen. På samme måde har jeg det lidt med dette nye kursus-påfund.

“Der er næppe tvivl om, at netværk er vejen frem også for skolelærere. Men et formaliseret kursus i web 2.0, den tror jeg ikke på”

Jeg tror meget mere på, at tjenesterne i web 2.0 skal have lov at gro frem stille og roligt hos den enkelte bruger/lærer. Det nytter ikke at trække web 2.0 ned over hovedet hos nogen. Faktisk tror jeg, at de lærere, der benytter sig af mulighederne i web 2.0 (og dem bliver der heldigvis flere og flere af) selv indser nødvendigheden af, at indgå i diverse fora fx på facebook eller læse diverse blogs, når ny inspiration skal hentes. Jeg bryder mig ikke om, at andre såkaldte autodidaktiske eksperter skal diktere, hvilke muligheder den enkelte lærer bør anvende i undervisningen.

“Oven i det hele skal man således også betale for deltagelsen i det modulopdelte kursus. Bevares så får man også tildelt en blog – og opnår adgang til andre blogs i et såkaldt didaktisk netværk”

Oven i det hele skal man således også betale for deltagelsen i det modulopdelte kursus. Bevares så får man også tildelt en blog – og opnår adgang til andre blogs i et såkaldt didaktisk netværk. Men den mulighed findes jo allerede – gratis, hvis man altså blot man gider spendere lidt tid på nettet i sin forberedelsestid. Derudover er det jo ikke forbudt at netværke på egen hånd med kolleger IRL.

Der er næppe tvivl om, at netværk er vejen frem også for skolelærere. Men et formaliseret kursus i web 2.0, den tror jeg ikke på. Udviklingen på dette felt går stærkt – og de tjenester, man gennemgår i år, er måske intet værd næste år.

Jeg vil gerne indrømme, at det lyder forjættende – men jeg tror som sagt ikke helt på ideen. Det kunne dog være interessant med din mening, derfor vil jeg gerne opfordre dig, kære læser, til at smide en kommentar til dette indlæg – måske er det ikke kurset, men mig der er helt ude i skyen?

Share

Skriv et svar

