Workshop om PLN

PLN??? Er det en eller anden glemt biologi-term or what? Næh, det er såmænd blot en forkortelse for Personal Learning Network – på dansk kan det vel nærmest oversættes med online interessefællesskab. Det er altså et personligt netværk, som man deler med andre, der har en fælles interesse.

Jeg bruger mit PLN på mange måder – også offensivt i forhold til faglig sparring med kolleger fra hele planeten. Jeg tror faktisk, at det er vigtigt, at den moderne underviser er sig sit virtuelle netværk bevidst. Grunden til, at man skal være bevidst om, hvorledes man kan drage nytte af et såkaldt PLN er, at det at netværke, kan hjælpe den enkelte lærer med at erfaringsudveksle/vidensdele i forhold til en bred platform af undervisere. Platformen er bred, eftersom man vidensdeler med lærere fra det meste af verden, hvis altså ens PLN er veludbygget. Har den enkelte lærer tid til dette? Tja, har man tid til at lade være?

I dag skulle jeg så afholde to workshops for mine daglige kolleger om samme emne. Generelt set, synes jeg, at det var en positiv oplevelse. Mit indtryk er, at flere udmærket kunne se værdien af et sådant netværk – om de selv sitifter deres eget netværk i tiden, der kommer, er en anden sag (jeg håber det). Hvis du vil læse mere om PLN, skulle du besøge bloggen “111 varitioner til undervisning” på blogger.com, klik her og læs indlæget. Hvis du til gengæld er interesseret i mit oplæg fra dagens workshop, så klik her og se nærmere.

 

Share

2 meninger om “Workshop om PLN

    1. Hej Sidsel,

      Det er jeg ked af. Nu har jeg kigget på det og forhåbentligt rettet fejlen – med andre ord linket burde virke nu. I modsat fald vil jeg gerne vide det.

      Vh

      Lars Noes, Eftersidderen

Skriv et svar

