Web 2.0 design?!

Efterhånden har jeg talt en del om et nyt valgfag (“Web 2.0 og Foto”), som jeg sammen med en kollega skal udbyde i næste skoleår på den folkeskole, hvor jeg til daglig slår mine folder. Det tegner til, at valgfaget bliver til noget – tilslutningen blandt eleverne er i alle tilfælde stor nok, hvilket jeg naturligvis glædes over. Men, hvad skal vi så lave?

Tjo, vi skal lave mange ting. Eller rettere mulighederne er mange. Min kollega og jeg har endnu ikke lagt os helt fast på det endelige program, hvilket nok heller ikke sker før sommerferien. Det er umiddelbart planen, at vi skal lægge en slagkraftig plan for undervisningen senest i løbet af sommerferien. Jeg tror dog godt, at jeg kan røbe så meget på nuværende tidspunkt, at undervisningen skal blande elevbekendte begreber som prezi, facebook og blogs med eksempelvis webetik, billedmanipulation og filmproduktion. Fælles for det hele er naturligvis begrebet om “skyen” – altså det med, at vi benytter os af tjenester, der er frit tilgængelige på nettet.

I dag faldt jeg så over en blog med titlen “afdeling 18”. Bloggen indeholder først og fremmest indlæg omhandlende nethandel og søgemaskineoptimering (populært kaldet SEO = search engine optimizing). Hvorfor er denne blog så interessant for skolen? Det er den af den simple årsag, at forfatteren bag forholder sig kritisk og analytisk til mange andre begreber på nettet fx web 2.0-design ….. altså de mekanismer og designelementer, som mange af de mest typiske web 2.0-sites benytter sig af. Jeg synes virkelig, at Afd. 18 bør være et must for skolelærere og andre, der underviser i hensigtsmæssig netadfærd. Døm selv ved at klikke her.

Share

Skriv et svar

