Det digitale spejl

Så for længe siden en annonce i skolelærernes fagblad “Folkeskolen” om et gratis workshopbesøg omhandlende internetadfæd i en digital tidsalder. Jeg bestilte et besøg, hvorefter jeg egentlig ikke tænkte mere over dette – indtil jeg blev tilbudt et besøg af en medarbejder fra Red Barnet.

Min skoleleder var straks med på ideen, hvorefter workshoppen blev bestilt. I dag oprandt dagen så, hvor workshoppen skulle finde sted – og lad bare slå fast med det samme, at os fremmødte på det nærmeste blev blæst omkuld med viden om digital adfærd og unge i et omfang, som de færreste nok havde forestillet sig på forhånd.

Wrkshoppen tog udgangspunkt i et websitet detdigitalespejl.dk, hvor vi fik en ganske interessant diskussion om:

  • unge og sociale medier
  • unge og digitale identiteter
  • unge og digitale fodspor

Det bedste ved den meget gennemførte workshop var, at samtlige deltagere fik ny viden på de nævnte områder og 3 konkrete undervisningsforløb med vejledning und alles – lige til smide op på smartboardet uden yderligere dikkedarer.

Jeg må indrømme, at jeg nød hvert sekund. Der skal heller ikke herske tvivl om, hvorvidt jeg vil bruge materialerne fra workshoppen i min daglige undervisning – det vil jeg. Det fede ved de 3 oplæg er, at de kan bruges både som hele oplæg for elever (eller forældre for den sags skyld), men man kan også sagtens pille enekeltdele ud og bruge disse hver for sig – geneialt tænkt af folkene bag.

I morgen skal jeg mødes med en lokal IT-netværksgruppe, hvor jeg helt sikkert vil bringe materialet op.

Alt i alt en rigtig god oplevelse, der bestemt satte mine tanker i gang. Der er uden tvivl noget at tage fat på – og jeg tror, at jeg går i gang i morgen.

Share

Skriv et svar

