Det handler om netværk

Måske har du opdaget det allerede? Jeg tror, at lærerjobbet i fremtiden vil komme til at bære præg af netværk i et omfang, som kun de færreste drømmer om på nuværende tidspunkt. Hvad er det så for netværk, jeg primært tænke på?

Kort fortalt, så tænker jeg ikke på et specifikt netværk. Det forholder sig jo således for langt hovedparten af os mennesker, at vi indgår i mange forskellige netværk – nogle netværk er online, andre netværk er til gengæld offline.

Lad mig begynde med det sidste først. Et offline netværk kunne være:

  • arbejdspladsen
  • fodboldklubben
  • familien
  • klassen/klasseteamet
  • naboerne

Kort fortalt kan man vel definere et offline fællesskab som et netværk, der finder sted ved et fysisk møde. Hidtil har jeg oplevet offline netværk, som værende vitale for lærergerningen – altså man er afhængig af de daglige kolleger.

Det vil man naturligvis også være i fremtiden i en eller anden grad. Til gengæld tror jeg også, at lærere i højere grad end hidtil skal til at skabe sig nogle online fællesskaber eller netværk. Verden bliver mindre, siger man, hvilket skal forstås i overført betydning således, at kommunikationsvejen mellem mennesker i eksempelvis to forskellige lande eller verdensdele med internettets rivende udvikling pludselig er blevet meget nemmere at forholde sig til.

Personligt må jeg konkludere, at jeg allerede selv er en del af flere forskellige netværksgrupper – både offline, men sandelig også online. Dem jeg dyrker særligt i forhold til mit job er primært de online fællesskaber, som jeg finder på fx twitter (under skolechat), men det kunne også være:

Teachersnetwork.org – et engelsk online netværk for lærere i grundskolen.

Microsoft Partners in Learning – Microsofts lærernetværk, der indeholder en sand guldgrube af gode værktøjer til læreren.

Derudover er jeg også engageret i et andet netværk under Microsoft, der tager udgangspunkt i digital læring – du kan følge med på bloggen penalnet. I samme forbindelse er det værd at bemærke, at jeg også mødes med nogle lokale lærere, som en direkte udløber af Microsoft netværk. Hvad får man så ud af alle de forskellige netværk? Personligt oplever jeg det som helt utroligt givende, at man kan spille bold med kolleger på den anden side af jorden. Det giver nogle gange et helt nyt syn på læring. Hvis man kigger med de lidt mere lokale og jordnære briller på de forskellige netværk, så vil jeg ikke være dem foruden, eftersom de uden tvivl er perfekte i forhold til faglig sparring. Det fede ved at mødes i et netværk online eller offline er, at man ikke sidder med nogle rabatmærker på hinanden -.dvs. man får som regel folks uforbeholdne mening i forhold til det emne, der er på plakaten.

Når alt dette er sagt, så kan jeg heller ikke dy mig for lige at tilføje, at jeg oven i det hele også bruger lidt tid på at læse andre blogs. Hvilke er for så vidt ligegyldige lige pt, men du kan uden tvivl finde dem i min blogroll eller linkssamling ude til højre i skærmbilledet. 

Share

Skriv et svar

