Sociale medier – skal vi det?

Så kom man gennem weekenden og ind i vinterferien. Den sidste uge har godt nok været anstrengende på mere end en måde, eftersom ugen har budt på både kollegiale udfordringer men også nogle familiære nogen af slagsen. Nok om det!

Denne blog er som bekendt et forsøg på at skabe et forum for sociale medier, web 2.0 osv. og deres berettigelse i undervisningen i primært den danske folkeskole. I ugen efter ferien (uge 8) lægger min arbejdsplads hus til en workshop omhandlende “digitale medier og unge” – det glæder jeg mig faktisk til at opleve. I mellemtiden bruger dele af min ferie på at bygge videre på min egen viden om emnet fx v.hj.a. følgende artikler og sites:

100 ideer til sociale medier, en hurtig guide i konstruktivt brug af tjenester som eksempelvis facebook og wordpress. Artiklen er forfattet af Anna Ebbesen og Astrid Haug – 2 kvinder, der ved, hvad de taler om.

Sociale medier, et blogindlæg på bloggen SMM – social media marketing. Indlægget giver et godt og hurtigt overblik over flere forskellige typer af sociale medier.

Endelig er der sitet Digizen.org, der henvender sig til både unge, forældre og lærere med nyttig information om internettets mange muligheder og fælder – sitet er på engelsk.

Én ting er i alle tilfælde helt sikkert – sociale medier er kommet for at blive. Af samme årsag skal vi som lærere også bruge disse medier, og nok så vigtigt lære eleverne om brugen af disse. Jeg ved godt, at en del lærere ikke deler dette synspunkt. Til dem vil jeg blot sige, at jeg ikke tror på, at regler og kontrol er vejen frem i dette medielandskab. Jeg tror, at vi skal se de sociale medier som en aktiv ressource, der kan bdrage til undervisningen på samme måde som fx tv’et eller filmen.

Share

En mening om “Sociale medier – skal vi det?

  1. Sociale medier kan for eksempel bruges til gruppearbejde, hvor gruppen består af alle elever på et helt klassetrin.

    Opgaven kunne lyde: Lav en wiki om det franske køkken. Hver især kunne skrive udgangspunktet for en artikel, og derefter kunne de rette og tilføje i de andres artikler. De kunne uploade billeder, diskuterer artiklerne online og til sidst forbedre deres udgangspunkt.

    Det minder i højgrad om dengang, jeg selv gik i skole. Dér var grupperne bare væsentlig mindre, og produkterne var plancher og mundtlig oplæg for resten af klassen.

    God fornøjelse, og det kunne være interessant, hvis du beskriver et forløb og erfaringerne med sociale medier, som du tager eleverne igennem. Det ville jeg glæde mig til at læse.

Skriv et svar

