At gange med sange – rap

Fra min tid som lærer i både indskoling og på mellemtrin har jeg ved flere lejligheder anbefalet elever, kolleger og forældre til at gøre brug af cd’en “Gange med sange”, når den lille tabel skulle indlæres.  Nu dukker den så op i igen i ny forklædning til brug for overbygningslærere.

Jeg har netop opdaget et site, som hedder rhymenlearn.com, hvor alle mulige og umulige begreber og problemstillinger fra matematikkens og fysikkens verden behandles/forklares i rap-form. Jeg ved ikke lige på stående fod, hvordan sitet rent praktisk kunne inddrages i fx matematik. Jeg har dog altid haft den holdning, at lærer man bedst eksempelvis tabeller ved at synge dem – ja, så skal man naturligvis gøre dette uden skelen til, hvad andre måtte synes herom.

Måske kunne dette site indgå i undervisningen i et tværfagligt samarbejde med engelsk og dansk, idet rap er opstået i 70’ernes USA som en ny og (for nogle) provokerende udtryksform. Jeg ved det ikke, det var blot en tanke. Sitet er dog alt for interessant og nyskabende til, at det bare skal glide over i posen med glemte sager.

Share

En mening om “At gange med sange – rap

  1. Pudsigt….. jeg sad med præcis den samme tanke, da jeg læste om websitet.
    For idéen er bare så god, ikk’?…. Men umiddelbart også lidt kringlet at flette sammen med de danske fagterminologier.
    …. Man kunne virkelig ønske at idéen var opstået på dansk…., men måske nogen vil finde inspirationen nu🙂

Skriv et svar

