Er jeg den eneste …

Jeg har efterhånden en hel del gange hørt følgende bemærkninger fra mine kolleger: “Hvor får du alle de gode ideer til undervisning fra?” eller “Bruger du ikke alt for meget tid på nettet?”

Hvis jeg nu begynder med det sidste spørgsmål først. Jo, jeg bruger en del tid på nettet, hvor meget ved jeg ikke – til gengæld ser jeg forsvindende lidt tv. Jeg har en gang læst, at alle danskere i snit i 2010 så mere end 3 timers tv. Der når jeg ikke op, men så bruger jeg måske tiden bag en computerskærm – jeg ved det ikke?! Men kan det dybest set ikke være lige meget, om tiden bruges foran tv’et eller computeren, hvori ligger forskellen?

Når jeg nu bruger så forholdsvist meget tid på nettet, så må jeg samtidig indrømme, at ca. 90% af den tid bruges på arbejde bl.a. andet på at få ideer, der kan bruges i undervisningssammenhænge (for nu at svare på det første spørgsmål fra min indledning). Jeg bruger faktisk, hvis jeg skal være helt ærlig, en del tid på at læse andre weblogs, der tager fat om de samme problemstillinger, som min egen blog. Hvis jeg skulle opstille en liste kunne den se ud som følger (ikke i prioriteret rækkefølge):

smartboardskolen – gode ideer og løsninger til smartboardet.

mors-apps – en herlig samling applikatitioner til ipads.

111 variationer til undervisning – en gymnasiesproglærers ideer tanker til anderledes undervisning i litteratur og sprogfag.

online undervisning – gratis online værktøjer og websider på nettet til undervisningen.

skolestuen – mange spændende værktøjer og sites, som kan benyttes i undervisning.

teflgeek – towards better language teaching. En engelsksproget blog om undervisning i primært sprogfag.

IKT og vidtgående specialundervisning – betragtninger over anvendelsen af IKT i vidtgående specialundervisning.

it i undervisningen – bloggen er til inspiration til alle undervisere, som gerne vil fokusere på elevernes it- og mediekompetencer.

fremtidslaboratoriet – en fin samling it-redskaber, som man nemt kan inddrage og bruge i undervisningen.

penalnet – en lærernetværk under Microsoft, der blogger om IT i undervisningen på mange planer lige fra indskoling til udskoling.

Det var blot 10 af de weblogs, jeg jævnligt klikker mig ind på i min jagt på nye ideer til it i undervisningen. Der findes givet mange flere – særligt, hvis man ikke har noget i mod at læse engelsksprogede weblogs. Så skal jeg svare på min overskrift for dette indlæg, så er jeg bestemt ikke alene – heldigvis.

Share

5 meninger om “Er jeg den eneste …

  1. Nej, du er ikke den eneste. Har også ofte hørt kommentaren. Men nej, jeg mener ikke jeg bruger for meget tid på nettet. Kunne sagtens bruge megen mere tid. For der er så mange interessante ideer at hente, spændende blogs at følge. Men mit mål er dog at blive mere aktiv på min egen blog, da denne form for reflekteren også er givende.

Skriv et svar

