Pionermagasinet06 – guide til mere inspiration

Så var det lige, at min skolebibliotekar stak mig det nye nummer af Pionermagasinet udgivet af undervisningsministeriet. Ligesom så meget andet på fronten for diverse publikationer anede jeg ikke eksistensen af dette (synes jeg nu) formidable magasin – det er jo spækket med inspiration til gode ideer, der blot venter på at blive samlet op og sat i værk.

På side 19 i dette magasin kan man læse et citat fra Pippi Langstrømpe, som meget fint summer op, hvad innovation og nytænkning i hj grad handler om:

“Det har jeg ikke prøvet før. Så det kan jeg godt”, citat Pippi Langstrømpe

Hvis bare det var indgangsreplikken fra flertallet i folkeskolen, så ville folkeskolen som institution også bevæge sig meget hurtigere frem, når det kom til nytænkning i undervisningen. Jeg har tidligere på denne blog forsøgt at gøre op med ronkedorerne i folkeskolen – det er de lærere, der nærmest panikangste holder deres undervisningsforløb tæt ind til kroppen, eftersom andre nødigt skulle slippe afsted med deres gode ideer. Den holdning er desværre stadig udbredt blandt nogle (især ældre) lærere. En blog som denne er derfor også et modtræk imod denne holdning.

Vidste du for øvrigt (det læste jeg i det omtalte magasin), at Fonden For Entreprenørskab – Young Enterprise fra januar 2012 har smidt alle deres digitale undervisningsforløb ud på nettet? Materialerne kan så downloades i pdf-format uden krav om medlemskab af fonden, prøv bare at se mere her. Hvis du hellere vil læse Pionermagasinet 06 i pdf-format på din computer, skal du til gengæld klikke her. Skulle du have lyst til at læse ældre udgaver af samme magasin, kan du finde dem ved at klikke her.

Share

En mening om “Pionermagasinet06 – guide til mere inspiration

  1. Tak for delingen. Det er for længe siden, jeg sidst har fået kigget på deres tiltag. Så godt med en reminder.

Skriv et svar

