Digitale tanker – er vi ramt af en online tilværelse?

Som optakt til en workshop jeg skal deltage i sidst i februar om “Unge og digitale netværk”, ville jeg i dag (og de næste par torsdage) lige prøve materialet fra Det Digitale Spejl af i en offline virkelighed – en helt almindelig 7. klasse på en helt almindelig folkeskole.

Jeg må indrømme, at forløbet om “Digitale fællesskaber” bestemt satte nogle tanker i gang hos undertegnede. På et tidpunkt skulle klassen liste alle de digitale netværk, som klassen var en del af. Det blev til alt muligt fra facebook over twitter og blogspot til speek mm., jeg tror, at klassen nåede op på at deltage i ca. 30 forskellige digitale netværk – vildt. Til sammenligning var klassens offline fællesskaber noget mere begrænsede. Her kunne klassen blot mønstre i omegnen af det halve eller lidt mindre endnu, hvis sandheden skal frem.

Hvis ikke du kender undervisningsoplægget fra Det Digitale Spejl, så kan jeg kun anbefale dig at downloade og læse det via linket øverst i dette indlæg. Det er virkelig tankevækkende. Måske burde alle lærere læse indlægget “Hvad skal vi med sociale medier”, som blev udgivet på bloggen Digitale Tanker – læs indlægget ved at klikke her.

Share

Skriv et svar

