Online fotoskole

Den 22. dec. 2011 udgav jeg her på bloggen et indlæg med titlen “Billedbehandling blandt skyer”. Indlægget omhandlede 5 forskellige billedbehandlingssites, der dels var nemme at gå til, og som alle havde det til fælles, at de er cloudbaseret. Du kan i øvrigt finde indlægget ved at klikke her.

Men, men, men idag opdagede jeg nærmest ved et tilfælde en slags online fotoskole. Fotoskolen lærer brugeren på en nem måde alt, hvad der er værd at vide om blænde, lukkertid, ISO, hvidbalance og alle de andre funktioner på dit kamera ved hjælp af en kamerasimulator – en slags interaktivt kamera.

Simulatoren gør det muligt at justere et hav af de indstillinger, som du kender fra dit kamera. Det smarte ved simulatoren er, at du med det samme kan se resultaterne af dine justeringer på et interaktivt billede. Dermed lærer du hurtigt, hvad det vil sige at ændre fx blænden eller lukkertiden. Som en lille x-tra bonus giver simulatoren også mulighed for at “gå” væk fra dit motiv eller at zoome ind og ud. Du skal dog være opmærksom på at simulatoren er på engelsk – du finder den her. Simulatoren findes i øvrigt som en betalingsapplikation til iPad.

Hvis du bruger simulatoren i en undervisningsmæssig sammenhæng, og ønsker at gøre et lidt større nummer ud af de mange foto-tekniske begreber og problemstillinger, så vil jeg varmt anbefale dig fotografen Casper Tybjergs website. Dette website giver på dansk enkle og pædagogisk gode forklaringer på mange af de tekniske spidsfindigheder, som en god (amatør)fotograf bør have styr på. Du finder Caspers Tybjergs site her.

Share

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )