Motion og bibzoom

Egentlig havde jeg tænkt mig, at det første indlæg i det nye år skulle omhandle en række forskellige motionssites, eftersom mange bruger nytåret til at fremsætte mere eller mindre realistiske nytårsforsætter fx om motion. Dette indlæg kommer derfor til at indeholde en række links til diverse motionssites og slutteligt en lille overraskelse i form af: bibzoom.dk

En webtjeneste, som jeg har gjort brug gennem flere år, hedder noget så simpelt som motionsdagbog.dk – personligt kan jeg godt lide tjenesten, eftersom den er nem at overskue og dermed også at bruge. Jeg har brugt tjenesten til fx at indføre og gemme kommentarer om mine træningsture (kan være nyttigt i et længervarende forløb). Derudover har tjenesten så givet mig nyttige nørd-oplysninger om fx kilometertider og gennemsnitshastigheder. Sitet åbner også mulighed for at man kan være med i en gruppe, hvilket kan være motiverende for træningen, eftersom så kan holde øje med gruppemedlemmernes træningsindsats. Jo, et ok site – som er også enkelte gange har været anvendt undervisningsmæssigt med rimelig succes i idrætstimerne.

Flere af mine kolleger bruger dog begejstret tjenesten runkeeper.com, som bla. byder på opmåling af træningsture via satelitkort – jeg synes dog ikke, at sitet er specielt revolutionerende. Måske er det muligheden for at bruge sitet via smartphones, som trækker. Men igen jeg bruger jo ikke telefonen på en løbetur så …?

Det sidste link i motionssammenhæng skal være træningsdagbog.dk – et dansksproget site, som kan give dig et godt overblik over nettets mange muligheder for netop online træningsdagbøger. Tilbage er der blot at ønske dig held & lykke eller god tur, hvis du er blandt de mange, som netop har motion på programmet i den kommende tid.

Jeg lovede dig i min indledning, at jeg ville skrive et par ord om sitet bibzoom.dk – et site, der virkelig kan bidrage til den digitale undervisning i flere fag heriblandt fx dansk og musik. Jeg ved godt, at det måske virker en anelse dovent blot at citere sitet, men når citatet nu indrammer servicen uden omsvøb, er det så ikke ok? Nuvel, citat bibzoom.dk:

BibZoom.dk giver dig adgang til:

Musik – downlån og streaming af mere end 7 millioner tracks, samt nyheder, artikler, guides og meget mere.

World – Danmarks digitale indvandrerbibliotek med musik, film, e-bøger og lydbøger på arabisk, kroatisk/serbisk/bosnisk, persisk, tyrkisk og urdu/panjabi/hindi.

Kultur – Mere end 50.000 gamle danske reklamefilm, samt lydklip, taler og optagelser fra begivenheder i Danmarks historie og en rig samling af optagelser af dialekter fra hele landet. Bemærk at adgangen til reklamefilmene er begrænset.

Hvordan får du adgang?

BibZoom.dk er en biblioteksservice fra de danske biblioteker til de danske biblioteksbrugere. Servicen er en abonnementsservice, som bibliotekerne kan tilmelde sig. Når dit lokale bibliotek har tegnet abonnement til BibZoom.dk, har alle brugere i bibliotekets hjemkommune ubegrænset adgang til servicen. Det kræver alene en brugerregistrering på det pågældende bibliotek.

Så nemt kan det gøres – og du behøver ikke være i tvivl. Jeg vil utvivlsomt gøre brug af tjenesten privat og prof. – til fornøjelse og undervisning. Døm selv!

Share

Skriv et svar

