Dansk i den digitale tidsalder, part II

For en lille måned siden udgav jeg her på bloggen et indlæg under overskriften “Dansk i den digitale tidsalder” (du kan læse indlægget her). Indlægget gav lidt respons fra en person ved navn Julie Trojaborg. Umiddelbart kender jeg ikke Julie, men hun gav mig et link til Gyldendals nye danskportal, som åbner i nær fremtid, klik her og se mere.

I ovennævnte forbindelse lovede jeg Julie at kigge lidt nærmere på den omtalte portal. Dette har jeg blandt meget andet så gjort i tiden op til min juleferie. Jeg må indrømme, at jeg finder projektet meget interessant og spændende. Ganske som portalen har et helt utroligt lækkert lay-out, man mærker virkelig, at det er prof. folk, der står bag portalen. Selve indholdet fejler bestemt heller ikke noget, som jeg umiddelbart lige vurderer det (jeg er jo ikke en rendyrket dansklærer, desværre). Det  skal nævnes, at portalen ideholder færdige undervisningsforløb i fx noveller, kortfilm og musikvideoer for nu blot at nævne nogle af mulighederne – alt sammen meget spændende.

Jeg har endvidere gjort lidt reklame for portalen blandt mine danskfaglige kolleger, som alle har taget positivt imod udfordringen. Alligevel sidder jeg tilbage med en kraftig fornemmelse af, at denne portal hurtigt kan blive en blandt mange alene af den grund, at der ikke er tale om en gratis portal (når altså den går endeligt i luften). Prisen på 800 kr/år/klasse på 7. til 10 klassetrin kan hurtigt vise sig at blive en halvdyr affære for en almindelig folkeskole med en presset økonomi. Jeg ved godt, at udvikling koster, men alligevel tror jeg ikke rigtig på, at portalen slår igennem på min arbejdsplads. Min fornemmelse er, at dansklærere i højere grad end så mange andre faglærere ikke har den store lyst til at ændre på de vante rutiner. Det kan skyldes mange forhold, som jeg ikke vil komme ind på her, men prisen er, efter min mening, for høj (jeg håber, at jeg tager fejl). Dette er bestemt ærgeligt, eftersom portalen bestemt rummer mange gode intentioner og også muligheder for fed web 2.0-undervisning.

Share

Skriv et svar

