Velkommen i SMARTBoardskolen

Hvad nettet dog ikke gemmer på af fede features og muligheder, når det handler om inspirende undervisning?! Et af de seneste skud på den stamme hedder “SMARTBoardskolen“. Bloggeren bag webloggen “Skolestuen” har netop åbnet et nyt projekt om SMARTBoards og brugen af disse. Jeg finder projektet afsindigt spændende, og glæder mig meget til at følge det i tiden, som kommer.

Min påstand (som jeg i øvrigt ikke har noget som helst belæg for) er, at alt for mange lærere i folkeskolen ikke udnytter deres SMARTBoards potentialer i nærheden af det optimale – overhovedet! Faktisk tror jeg, at rigtig mange SMARTBoards kun bliver brugt som almindelig gammeldags tavle og til at at fremvise film på. Men et SMARTBoard indeholder langt flere muligheder end dette. Det ligger lidt i ordet “SMARTBoard” – det er altså en smart tavle. Jeg vil ikke bruge pladsen her til at remse alle SMARTBoardets muligheder og finesser op.

Jeg vil blot citere SMARTBoardskolen for følgende:

“Denne blog er en udløber af min undervisningsblog, Skolestuen, og primært tænkt som en hjælp til dig, som er ny bruger af SMARTboardtavler og gerne vil lære at udnytte dens mange redskaber og funktioner bedst muligt.
Betragt bloggen som en værktøjskasse eller web-manual, du kan dykke ned i via etiketterne i højre side af skærmbilledet. Du kan også bruge fanerne ”Basis” eller ”Lær hvordan” til at finde links til det emne/den funktion du søger hjælp til.”

Så bliver det vidst ikke nemmere. Der er skrevet mange tykke bøger om brugen af disse interaktive tavler bla. har Akedemisk Forlag udgivet bogen “Interaktivt whiteboard i undervisningen” – der er bestemt tale om en af de bedre og mere anvendelige bøger om emnet, men et gratis website om brugen af SMARTBoards i undervisningen slår alt. Jeg glæder mig helt usigeligt til at trække på sitets muligheder i fremtiden.

Det bedste ved sitet er netop, at det er gratis. Jeg kan virkelig godt lide ideen med at vidensdele med andre på nettet. Kun på den måde kan vi sammen skabe den perfekte undervisning til gavn for os alle sammen.

Share

Skriv et svar

