Forløb om racisme i samfundsfag, hvordan?

Efter at have taget tilløb et par ugers tid, har jeg besluttet mig for at gøre forsøget: Kan webloggen anvendes som medie i forhold til idéfabrikation fx i forbindelse med faget samfundsfag? For at gøre en længere historie kort skal du, kære læser, vide, at jeg har besluttet mig for emnet “racisme” – hvor lang tid forløbet skal vare tidsmæssigt, er jeg endnu ikke klar over.

Ligeledes har jeg en idé om, at det vil være ønskeligt såfremt det færdige forløb kommer til at indeholde følgende elevprodukter:

  • en plakat gerne udfærdiget via eksempelvis glogster el. lign.
  • en radiojingle (max. 30 sek.) produceret i programmet Myna/Audacity og udgivet på skoletube.dk
  • en fremlæggelse på klassen, hvor eleverne gruppevis fremlægger deres besvarelser v.hj.a. et online præsentationsprogram.
Ovenstående er bestemt ikke krav til det endelige forløb – blot ønsker. Men hvordan fylder jeg så rammerne ud i praksis. Det er her, at jeg håber på en masse gode ideer fra dig, kære læser. Jeg håber inderligt, at vi sammen kan udvikle et fedt forløb til brug for undervisningen i fx samfundsfag. Hvis du har nogle ideer, så skriv dem som en kommentar til dette indlæg.
Hvorfor bedrive forberedelse på denne måde? Jo, jeg gør det pga. nysgerrighed for bloggens begrænsning som medie. Det er fint nok at beskrive muligheder på nettet som hidtil gjort, men kan man udnytte blogger-mediet til fx forberedelse af specifikke forløb – det finder vi forhåbentligt sammen ud af i løbet af den nærmeste fremtid? En ting er helt sikkert, jeg glæder mig til at afprøve muligheden. Uanset udfaldet vil det ikke være sidste gang, at jeg gør forsøget.
Share

Skriv et svar

