Gi’ dine gennemprøvede matematikopgaver nyt liv

I løbet af den forgangne uge beskrev jeg matematiksitet emat.dk, men dette site skal ikke stå alene – derfor dette indlæg. Matematiklærer Jens Rodsten fra Dybkjærskolen i Silkeborg har ligeledes lavet et blændende site for landets matematiklærere. 

matematikopgaven.dk kan alle lærere hente gratis, men gennemprøvede matematikopgaver til brug for undervisningen i overbygningen. Samtlige opgaver på sitet er udviklet af lærere fra (i princippet – jeg ved ikke om det også er tilfældet i praksis) hele kongeriget. Det eneste krav til opgaverne er, at de skal være afprøvet på virkelige elever i skolen. Uden at tage munden for fuld tør jeg godt udnævne sitet til en slags opgavecentral for matematiklærere i overbygningen – faktisk synes jeg, at dette site er en rigtig god idé, som alle bør have kendskab til.

Jeg oplever tit at mange kolleger holder de gode opgaver så tæt ind til kroppen, at ingen kan få lov at se disse. Jeg har aldrig helt fattet dette koncept. Personligt synes jeg, at noget af det fedeste som underviser er, at få lov at bruge mine kollegers ofte gennemtestede  materiale, som man så kan videreudvikle i sin egen retning. Tilsvarende forsøger jeg selv at forære mine bedste undervisningsforløb til mine kolleger. Kort sagt det gode materiale skal uden tvivl deles mellem så mange som muligt.

Det er også derfor, at jeg er så begejstret for matematikopgaven.dk – dette site er jo netop bygget op omkring ovenstående tankegang. Jens Rodsten skriver på sitet følgende, citat: “Alle opgaver er stillet gratis til rådighed af dine dygtige og flittige kolleger rundt omkring i landet – den eneste betingelse er at du ikke må bruge dem kommercielt.” 

Share

Skriv et svar

