Netværk – mit virtuelle samarbejde

Før sommerferien fik jeg mulighed for at søge om optagelse i et lokalt netværk for IT-interesserede lærere. Heldigvis blev jeg optaget i netværket. Dette lokale netværk deltager i et landsdækkende netværk omhandlende digitale læringsformer sat i søen af Microsoft Danmark.

Lad mig bare slå fast med det samme, at det var med en meget stor forventning i kroppen, at jeg i onsdags drog mod København for at deltage i det indledende stormøde i netværket. Desværre må man konkludere at selve det fysiske møde ikke helt levede op til forventningerne bl.a. pga. tekniske vanskeligheder med en noget ustabil netværksforbindelse.

Alligevel føler jeg, at mødet havde en relevans, eftersom tiden var givet godt ud i forhold til at lære mit lokale netværk at kende. Vi havde god tid til at snakke med hinanden i toget til og fra Kbh. Derudover er det en mærkelig fornemmelse at vide, at de undervisningsforløb, man selv roder rundt med i det daglige følges og kommenteres af kolleger fra det meste af kongeriget. Det forholder sig nemlig således, at alle deltagere i netværket er forpligtet (ikke kontraktligt) til at udgive deres tanker og ideer i forhold til et enkelt digitalt undervisningsforløb. I mit tilfælde bliver det noget med QR-koder i samfundsfagsundervisningen i overbygningen.

Lad os nu se, hvad et sådan netværk kan føre med sig. Selvom at det hele begyndte sådan lidt op-ad-bakke-agtigt, så er vælger jeg alligevel at se lyst på fremtiden – det kan i alle tilfælde ikke skade min undervisning at få inputs fra mine lærerkolleger i den danske folkeskole.

Du kan følge netværket her.

 

Share

Skriv et svar

